Master-Studium International Business and Economic Diplomacy
Im Kontext wirtschaftlicher und politischer Entwicklungen erkennen Sie die Bedeutung von internationalen Wirtschaftsbeziehungen und nutzen diese, um in internationalen Märkten erfolgreich zu sein.
Im Fokus unseres zweijährigen Master-Studiums steht die Vermittlung von fundierten und zukunftsorientierten Kompetenzen im Bereich des internationalen Managements und der Wirtschaftsdiplomatie. Wir vermitteln Ihnen jene Führungsqualitäten, mit denen Sie sich in einem wettbewerbsorientierten und sich ständig wandelnden globalen Umfeld selbstbewusst behaupten können. Umfassende Praxiskomponenten, die Weiterentwicklung von Soft Skills sowie wissenschaftliche Fähigkeiten runden Ihre akademische Ausbildung ab und garantieren Ihre Employability.
Der Studienbeitrag zzgl. 20,70 EUR ÖH-Beitrag gilt für EU- bzw. EWR-Staatsbürgerinnen und -Staatsbürger. Bitte beachten Sie, dass für Nicht-EU/EWR-Staatsbürgerinnen und -Staatsbürger eigene Studienbeiträge gelten.
Das Studium
Strategisch ausgerichtet, praxisorientiert, international und interdisziplinär – das ist unser Master-Studiengang International Business and Economic Diplomacy.
Slowbalisation vs. Globalisation 4.0
Obwohl protektionistische Tendenzen und politische Dezentralisierungsversuche immer stärker in den Fokus rücken, führen neue Geschäftsmodelle und Digitalisierung dazu, dass Konsumentinnen und Konsumenten wie auch Produzentinnen und Produzenten immer stärker miteinander verbunden sind.
Das erlaubt Unternehmen, neue globale Märkte zu erschließen und bestehende Märkte zu verändern, führt aber zugleich auch zu einer Veränderung politischer, ökonomischer und gesellschaftlicher Rahmenbedingungen.
International Business meets Economic Diplomacy
Das Zusammenspiel der beiden Kernbereiche International Business und Economic Diplomacy ermöglicht es unseren Absolventinnen und Absolventen, zum Internationalisierungsprozess von Unternehmen beizutragen.
Einerseits erkennen sie dank fundierter Kenntnisse der internationalen Marktdynamik Geschäftspotenziale und andererseits wird eine erfolgreiche Umsetzung dieser unternehmerischen Aktivitäten durch den Aufbau eines Netzwerks aus relevanten internationalen Stakeholdern unterstützt.
Study the international way
Im Studiengang studieren Sie mit Kolleginnen und Kollegen aus aller Welt, diskutieren Kulturen, Weltgeschehen und Entwicklungen der Wirtschaft mit Lehrenden vor interdisziplinärem und internationalem Hintergrund und tauschen sich bei Gastvorträgen und Besuchen bei internationalen Unternehmen und Organisationen aus. Darüber hinaus haben Sie die Möglichkeit, das 4. Semester an einer unserer Partner-Hochschulen zu verbringen.
Tipp
Volle Vereinbarkeit mit Ihrem Beruf oder doch lieber ein freies Wochenende? In diesem berufsbegleitenden Master-Studiengang bieten wir zwei verschiedene Zeitmodelle an: Entweder Sie studieren jeweils Donnerstag und Freitag oder alternativ Freitag und Samstag. Darüber hinaus finden Lehrveranstaltungen und Exkursionen an insgesamt drei Blockwochen im gesamten Studium statt. Das Studium ist daher optimal mit Ihren beruflichen und/oder privaten Anforderungen vereinbar.
Besonders interessant: Gemeinsam mit der University of the Sunshine Coast, Australia bieten wir ein Dual Degree an. Zusätzlich zum Master of Arts an der IMC FH Krems kann Ihnen der Australian Master of International Business an unserer Partner-Hochschule verliehen werden. Für diesen Dual Degree fallen zusätzliche Studiengebühren an der Partner-Hochschule an.
" Unsere Studierenden sind die ‚Game Changer‘ von morgen: Sie sind aufgeschlossen, innovativ, konsequent und zukunftsgerichtet. Sie setzen auf internationale Zusammenarbeit und Diplomatie – nicht nur um Außenhandel, ausländische Investitionen und Innovationen zu fördern, sondern auch um ökologische und ökonomische Nachhaltigkeit zu erzielen. "
Studiengangsleiterin Alina Schoenberg
Erfolgskonzept: Theorie + Praxis
Das Studium umfasst 3 Säulen:
- 1
1. Die Kernbereiche
In den Semestern 1-3
Im Kernbereich International Business beschäftigen Sie sich mit den innerbetrieblichen Aktivitäten, die im Internationalisierungsprozess relevant sind. Sie vertiefen daher Ihre Vorkenntnisse zum Beispiel in den Bereichen International Management, International Finance, International Employment Relations und International Marketing.
Die strategische Ausrichtung der Inhalte fördert Ihre Führungskompetenzen und erlaubt es Ihnen, die Wettbewerbsfähigkeit von Unternehmen im internationalen Kontext korrekt einzuschätzen und positiv zu beeinflussen.
Im Kernbereich Economic Diplomacy konzentrieren Sie sich auf die externen Faktoren, die die Rahmenbedingungen für internationale Wirtschaftsbeziehungen setzen und daher maßgeblich zum Unternehmenserfolg im Ausland beitragen.
Der Schwerpunkt liegt hier auf der Innen- und Außenwirtschaftspolitik sowie auf Investitions- und Wirtschaftsförderungsmaßnahmen: Um Unternehmenspartnerschaften erfolgreich aufbauen zu können, beschäftigen Sie sich mit dem Management von Wirtschaftsbeziehungen mit nationalen und internationalen Unternehmen, politischen Institutionen, internationalen Organisationen, NGOs und der Bevölkerung.
Lehrveranstaltungen wie International Political Economy, International Institutions, Location Analysis und International Business Law begünstigen das Verständnis des dynamischen Zusammenspiels von Ökonomie, Politik und Recht und verdeutlichen dadurch die Rolle von Unternehmen in einer globalisierten Welt. Chancen und Herausforderungen, welche die Internationalisierung mit sich bringt, werden in Lehrveranstaltungen wie Governance and Ethics, Economic Diplomacy oder International Tendering verdeutlicht.
- 2
2. Employability und Research Skills
In den Semestern 1-4
Zusammengeführt werden die Kernbereiche International Business und Economic Diplomacy im Kernbereich Employability and Research Skills.
Im Skill Lab bauen Sie sowohl Ihre Hard Skills als auch die Soft Skills aus. Einige Beispiele: In der Lehrveranstaltung Business Analytics erlernen Sie, anwendungsorientiert Geschäftsdaten zu verstehen, zu analysieren und diese unterstützend in den unternehmerischen Entscheidungsprozess einfließen zu lassen. In Consulting trainieren Sie das für Managerinnen und Manager wichtige Auftreten. Und in den Lehrveranstaltungen Negotiation Techniques und Crisis Management beschäftigen Sie sich damit, wie Sie Verhandlungen im wirtschaftlichen und politischen Kontext professionell führen und wie Sie zur Krisenstabilität Ihrer Organisation beitragen können.
Des Weiteren erlernen Sie die diplomatische Etikette, die ein angemessenes Auftreten vor nationalen und internationalen Vertreterinnen und Vertretern aus Politik und Wirtschaft sicherstellt.
Die erlernten Fähigkeiten können Sie im 4. Semester im Rahmen einer umfangreichen Business Simulation anwenden. Ihre akademischen Fähigkeiten erweitern Sie in der Veranstaltung Research Methodology. Im Rahmen Ihrer Master-Arbeit erhalten Sie die Gelegenheit, eine Fragestellung aus einem der Kernbereiche wissenschaftlich zu behandeln und so Ihr eigenes Kompetenz-Profil weiter zu schärfen.
Auch Praxisorientierung ist an unserer Hochschule nicht nur ein Schlagwort: Im Studium lassen unsere Lehrenden Erfahrungen aus ihrer Berufspraxis einfließen. Problemstellungen werden anhand von Case Studies diskutiert und behandelt. Projekte mit Unternehmen ermöglichen eine praktische Auseinandersetzung mit dem Gelernten.
- 3
3. Die Electives
In den Semestern 2 & 3
In den Kernbereichen International Business und Economic Diplomacy verschaffen Sie sich einen tiefgehenden Überblick über die internen und externen Faktoren, die für den Internationalisierungsprozess erfolgsentscheidend sind.
In den Electives gehen Sie einen Schritt weiter: Sie werden zur Expertin oder zum Experten und beschäftigen sich eingehend mit strategischen Fragen des internationalen Handels im unternehmerischen Kontext oder mit der institutionellen Perspektive der internationalen Zusammenarbeit.
Gestalten Sie die Schwerpunkte des Studiums ganz nach Ihren persönlichen Interessen. Die Electives im 2. und im 3. Semester geben Ihnen die nötige Flexibilität.
Studienplan
Was wird Sie im Studium genau erwarten? Der Studienplan gibt Ihnen eine Übersicht.
Klicken Sie auf die einzelnen Lehrveranstaltungen um nähere Informationen zu erhalten.
Course SWS ECTS Strategic Management International Operations Management 2 3 International Operations Management
Module: Strategic ManagementRoot module: Strategic ManagementSemester: 1 Course code: IMOB1VO Contact hours per week: 2 ECTS: 3Course Content:This lecture deals with relevant theories and methods in international strategic management that will support the ability of developing and implementing competitive strategies in a globalized world. The course focuses on theoretical explanations and their practical implications of the strategic role of internationalization throughout the value chain.
The course will focus in particular on:
- International business and economic diplomacy: the firm perspective
- International operations strategy
- International coordination and networks
- International manufacturing and sourcing
- Cultural environment of global markets
- Motives for internationalisation
Course outcome:Upon completion of this course, students are able to:
- recall, explain and discuss advanced concepts in strategic international management and apply them to practical problems,
- analyse internationalization strategies and identify their implications from an Input – Throughput – Output perspective,
- analyse international sourcing strategies,
- identify problems and challenges in strategic management and develop solutions in light of the internationalization process,
- reflect on different factors in manufacturing affected by internationalization,
- discuss current developments in international business.
Advanced International Marketing 2 3 Advanced International Marketing
Module: Strategic ManagementRoot module: Strategic ManagementSemester: 1 Course code: MCB1VO Contact hours per week: 2 ECTS: 3Course Content:Value creation is impossible for a business without customers. This lecture deals with markets and market analyses. The course focuses on marketing practices of firms looking for international market opportunities. The course will concentrate on how to assess, develop and implement global market opportunities.
The course will focus in particular on:
- Market selection
- Market entry strategies
- Entry modes
- Product decisions
- Pricing decisions
- Promotion and marketing communication
Course outcome:Upon completion of this course, students are able to:
- integrate classical marketing approaches into marketing decision making,
- use suitable tools to analyse and identify target markets,
- summarise organisational buying behaviour,
- identify stages in the customer journey and adapt marketing decisions in a marketing action plan,
- develop a marketing mix for international business, which takes into account classic and new marketing channels for inclusion in marketing action plans,
- communicate the action plan.
International Employment Relations 2 3 International Employment Relations
Module: Strategic ManagementRoot module: Strategic ManagementSemester: 1 Course code: IER1ILV Contact hours per week: 2 ECTS: 3Course Content:Dispersed workforces are very common in international business. However, digitalisation leads to changing means of collaboration. In this course students discuss the role of workstyles and leadership.
- definition and typology of dispersed workforces
- examples of global and virtual collaboration
- intra- and inter-firm collaboration
- workstyles in dispersed organisations
- workstyle analysis case study
- organisation and leadership theory
- working styles and the impact of cultural, political, social and economic issues in dispersed collaboration
- trust in virtual environments
Course outcome:Upon completion of this course, students are able to:
- evaluate strategies for leading dispersed teams effectively,
- analyse different meanings and dimensions of “culture” and its impact on business practices,
- illustrate how leadership differs across cultures,
- develop strategies for managing international teams and projects,
- reflect on ethical dilemmas and social responsibility issues which companies encounter in different cultures,
- evaluate and apply integrative models for assessing and diagnosing the need for change,
- identify the role of leaders and managers, change agents, and change recipients at various stages of organisational change.
Financial Management Performance Management 2 3 Performance Management
Module: Financial ManagementRoot module: Financial ManagementSemester: 1 Course code: PEMA1VO Contact hours per week: 2 ECTS: 3Course Content:This lecture focuses on the performance management system that ensures that organizations define and achieve short and long term goals.
- Strategic planning and information systems
- Effects of risks and uncertainty on organisational performance
- Sources of information and reporting
- Creating performance measures (financial and non-financial performance indicators)
- Performance measurement in the private, public and not for profit sector
- Corporate failure
Course outcome:Upon completion of this course, students are able to:
- translate strategic plans into budgets and feedback systems,
- identify growth-related financial decisions,
- develop strategic and tactic budgets,
- develop feedback systems,
- link financial decisions to strategic decisions,
- transform strategies into KPIs,
- relate the growth of a company to acquisitions and value creation,
- recognize risks of corporate failure.
Institutions and Diplomacy International Institutions 2 3 International Institutions
Module: Institutions and DiplomacyRoot module: Institutions and DiplomacySemester: 1 Course code: INI1ILV Contact hours per week: 2 ECTS: 3Course Content:This course covers the essentials of the international institutions, which are important for international trade.
- Global governance and international relations
- role of IO’s for solving problems and halting conflicts
- international organizations and trade promotion
- international organizations and financial governance
- the role of regional IO’s for international business
- IO’s and economic development
Course outcome:Upon completion of this course, students are able to:
- summaries the international institutions, their development and objectives,
- contrast the responsibilities and duties of the organizations and institutions,
- incorporate current political developments and macro trends into the business decision-making process,
- classify the legal institutions in Europe,
- appraise the impact of institutions on global affairs.
Economic Diplomacy 2 3 Economic Diplomacy
Module: Institutions and DiplomacyRoot module: Institutions and DiplomacySemester: 1 Course code: ECD1VO Contact hours per week: 2 ECTS: 3Course Content:This lecture focuses on the role of diplomacy for international business. It discusses the factors shaping economic diplomacy, the involved stakeholders as well as the economic success of international economic relations.
The course will focus in particular on:
- the concept of economic diplomacy
- Reciprocity in international relations
- goods vs. services in international trade
- Determinants and stakeholder
- economic diplomacy and international business
- economic effectiveness of diplomatic representation
- Economic diplomacy in developed vs. developing countries
- trends and challenges for economic diplomacy
Course outcome:Upon completion of this course, students are able to:
- recall, explain and discuss the role of diplomacy for international business,
- analyse determinants of international economic relations,
- identify problems and challenges in economic diplomacy,
- discuss current developments in international relations,
- distinguish between goods and services in international trade and between the requirements in international negotiations.
International Business Law 2 4 International Business Law
Module: Institutions and DiplomacyRoot module: Institutions and DiplomacySemester: 1 Course code: LAW1VO Contact hours per week: 2 ECTS: 4Course Content:This course outlines the fundamentals of international law and different legal systems, as well as addressing legal challenges (e.g. space exploitation, sea exploitation etc.).
Legal environment of international business
- International trade law
- International competition law
- Protection and licensing of intellectual property
- International investment law
Course outcome:Upon completion of this course, students are able to:
- distinguish between different legal systems,
- use their knowledge of international law when dealing with contracts and carrying out business activities,
- describe the principles of international law,
- discuss recent developments and their impact on business.
Employability Skills Business Analytics I 2 4 Business Analytics I
Module: Employability SkillsRoot module: Employability SkillsSemester: 1 Course code: BUAI1WK Contact hours per week: 2 ECTS: 4Course Content:In this course students focus on descriptive analytics. Also it discusses how data can be obtained for the purpose of supporting management decisions. This course investigates the types of data that are available and how this data can be managed and used for business purposes. The course will focus in particular on:
- data structures
- creating and managing databases
- data collection
- exploratory data analysis
- data visualization
- descriptive statistics
- data governance and protection
Course outcome:Upon completion of this course, students are able to:
- identify suitable sources of data for strategic decision making,
- analyse the data, and draw conclusions and findings from the data,
- develop strategic alternatives,
- plan a business intelligence system,
- reflect on and apply methods of finding business opportunities or areas for improvement,
- discuss the findings and implications of data analyses.
Negotiation Techniques 1 2 Negotiation Techniques
Module: Employability SkillsRoot module: Employability SkillsSemester: 1 Course code: NET1WK Contact hours per week: 1 ECTS: 2Course Content:This course focuses on developing relevant negotiation skills, and on the application of negotiation techniques in different business and political settings.
- Introduction to negotiation
- Negotiation planning
- Distributive negotiations
- Integrative negotiations
- Multi-party negotiations
- Cognitive and emotional biases in negotiations
- Negotiation on the edge
- Body language in negotiations
Course outcome:Upon completion of this course, students are able to:
- explain the dynamics of international negotiations,
- apply negotiation techniques on several business-related situations,
- prepare negotiations in different settings,
- analyze international negotiations strategies and develop measures to improve the negotiation capacity,
- identify optimal outcomes of negotiation processes,
- lead a negotiation team,
- read and apply body language within negotiation situations.
Research Skills and Master Thesis Quantitative and Qualitative Research Methods 2 2 Quantitative and Qualitative Research Methods
Module: Research Skills and Master ThesisRoot module: Research Skills and Master ThesisSemester: 1 Course code: QQR1WK Contact hours per week: 2 ECTS: 2Course Content:In this course students encounter a range of social research methods and data analyses.
The course will focus in particular on:
- research process
- research design and research questions
- principles of science and theory
- research questions
- quality in research
- measurement
- descriptive and inductive analyses
- quantitative research: structured interview, surveys, structured observation, content analysis, secondary analysis and official statistics
- qualitative research: in depth interviews, ethnography, focus groups, document analysis
- experiments
Course outcome:Upon completion of this course, students are able to:
- identify different research methods,
- develop a research design for given research questions and theoretical frameworks,
- contrast suitable data collection methods,
- generate and test hypotheses and discuss findings,
- develop a qualitative line of argument supported by data.
Course SWS ECTS Financial Management International Finance 2 4 International Finance
Module: Financial ManagementRoot module: Financial ManagementSemester: 2 Course code: IFA2VO Contact hours per week: 2 ECTS: 4Course Content:This lecture focuses on theoretical and practical aspects of international finance such as international capital markets, foreign exchange markets, the derivatives market.
- International Financial Environment
- Exchange Rate Behaviour
- Exchange Rate Risk Management
- Long-term asset and liability management
- Short-term liability management
Course outcome:Upon completion of this course, students are able to:
- identify and analyze the markets that facilitate international business,
- explain the interdependency between exchange rates and economic indicators as well as external factors affecting these,
- identify the methods to measure and manage exchange rate risk,
- evaluate and discuss alternatives for the management of long-term assets and liabilities, for direct foreign investment, multinational capital budgeting, country risk, analysis and capital structure,
- identify and discuss multi-national corporations (MNCs), management strategies of short-term financing and international cash management.
International Taxation 2 3 International Taxation
Module: Financial ManagementRoot module: Financial ManagementSemester: 2 Course code: INTA2VO Contact hours per week: 2 ECTS: 3Course Content:This lecture focuses on understanding important aspects of international corporate taxation, including national regulations, double taxation agreements and regulations at EU level. Furthermore, the course deals with tax consequences of national and international investments for firms and their subsidiaries. Transfer pricing as well as the tax burden of firms are also discussed.
- International taxation and strategic management
- Fundamentals of international taxation
- Taxation of international investments
- Allocation of profits
- Corporate tax harmonization in the European Union
Course outcome:Upon completion of this course, students are able to:
- recall and explain tax treaties and the fundamentals of international taxation,
- explain and identify the causes of double taxation,
- determine differences in taxation for foreign and domestic firms,
- analyze the effects of transfer prices on the tax burden,
- determine strategies to optimize tax burden for multinational companies.
Elective 1: Trade Management Strategies Developing Business Opportunities in International Trade 2 3 Developing Business Opportunities in International Trade
Module: Elective 1: Trade Management StrategiesRoot module: Elective 1: Trade Management StrategiesSemester: 2 Course code: S1_BDE2ILV Contact hours per week: 2 ECTS: 3Course Content:The development of a unique and value creating business model is a key to creating successful trade opportunities. This course introduces the steps of business development, considering target markets and value proposition.
- analytics of environment, industries and competition
- innovation and modification of processes and products
- business idea generation
- creativity techniques
- strategies for growth of the idea and trade integration
Course outcome:Upon completion of this course, students are able to:
- develop strategies for the development of a business including interface issues,
- employ creativity techniques,
- evaluate the feasibility of the business idea,
- draft business plans,
- use analytic tools to analyse customers and competitors.
Political and Economic Strategies International Macroeconomics 2 3 International Macroeconomics
Module: Political and Economic StrategiesRoot module: Political and Economic StrategiesSemester: 2 Course code: IME2VO Contact hours per week: 2 ECTS: 3Course Content:This lecture focuses on understanding open-economy including topics such as growth and capital flows, external adjustment and global imbalances, international asset pricing, exchange rates, international portfolios, financial frictions, international real business cycle models.
- Trade and current account balance
- Dynamics of open economies
- Exchange rates
- Uncertainty and international financial markezs
- Imperfect capital markets
Course outcome:Upon completion of this course, students are able to:
- understand models in international macroeconomics,
- identify effects of external balances and trade deficits,
- identify currency manipulation and analyze its role in international trade,
- analyze capital market integration.
International Political Economy 2 4 International Political Economy
Module: Political and Economic StrategiesRoot module: Political and Economic StrategiesSemester: 2 Course code: IPE2VO Contact hours per week: 2 ECTS: 4Course Content:This course focuses on historic and current developments in international political economy. It explores different ideological currents and theories as well as on different aspects of globalization. with the essentials of the international institutions which are important for international trade.
- Theories of global political economy
- Historical perspective of global political economy
- International trade
- Global production
- Global finance
- Division of labor
- Globalization in the context of development, equality and environment
Course outcome:Upon completion of this course, students are able to:
- explain and discuss the linkage between economics and politics in a historical context,
- analyze main ideologies and their implications for international business,
- explain an discuss trends in global political economy.
Location Analysis 2 4 Location Analysis
Module: Political and Economic StrategiesRoot module: Political and Economic StrategiesSemester: 2 Course code: LOA2ILV Contact hours per week: 2 ECTS: 4Course Content:This course addresses the economic aspects of regional development when choosing the location for operations.
- industrial location
- agglomeration and clustering
- spatial structure of economic activities
- regional specialisation
- regional labour markets
- regional growth
Course outcome:Upon completion of this course, students are able to:
- incorporate economic factors into the planning of different trade activities,
- explain the role of labour and regional specialisations for the development of regional growth strategies,
- integrate economic development aspects of regions into planning a business strategy,
- critically reflect on how business decisions impact the wider economy in a region,
- plan strategic sourcing strategies.
Governance and Ethics 2 3 Governance and Ethics
Module: Political and Economic StrategiesRoot module: Political and Economic StrategiesSemester: 2 Course code: GET2VO Contact hours per week: 2 ECTS: 3Course Content:This course focuses on current governance and ethical issues in international business.
- Concepts and theories of corporate governance
- Corporate governance structure, roles and responsibilities
- Corporate Governance in Not-for-Profit Organizations
- International differences and convergence in corporate governance
- Ethics theories
- Ethical behavior and leadership
- Current ethical problems in international busines
Course outcome:Upon completion of this course, students are able to:
- explain and discuss the linkage between economics and politics in a historical context,
- analyze main ideologies and their implications for international business,
- explain an discuss trends in global political economy.
Elective 2: International Economic Relations Foreign Policy Analysis 2 3 Foreign Policy Analysis
Module: Elective 2: International Economic RelationsRoot module: Elective 2: International Economic RelationsSemester: 2 Course code: S2_FPA2ILV Contact hours per week: 2 ECTS: 3Course Content:This course focuses on the effects of foreign policies on international relations. It includes aspects such as determinants and instruments of foreign policy
- Models of foreign policy decision making
- Determinants of foreign policy
- Instruments of foreign poliy
- Economic statecraft
- Public opinion, media and foreign policy
Course outcome:Upon completion of this course, students are able to:
- describe different aspects of foreign policy decision making,
- identify determinants of foreign policy,
- assess effects of foreign policy,
- discuss the context and effects of foreign policy, recognize the implications and and generate strategies for maintaining and improving international relations in international business.
Employability Skills Business Analytics II 2 4 Business Analytics II
Module: Employability SkillsRoot module: Employability SkillsSemester: 2 Course code: BUAII2WK Contact hours per week: 2 ECTS: 4Course Content:In this course students focus on predictive analysis. Several business intelligence activities, such as statistical analysis, forecasting/ extrapolation, predictive modeling (as data mining), optimization and simulation are being dicussed. The course will focus in particular on:
- Modelling relationships and trends in data
- Simple linear regression analysis
- Multiple linear regression
- Forecasting techniques (time series with linear trend, time series with seasonality)
- Data mining (data reduction, classification)
Course outcome:Upon completion of this course, students are able to:
- explain and apply analytical tools to analyze data in different business settings,
- use software tools and analyze and interpret output sheets,
- report results in an unbiased manner.
Crisis Management 1 2 Crisis Management
Module: Employability SkillsRoot module: Employability SkillsSemester: 2 Course code: CM2WK Contact hours per week: 1 ECTS: 2Course Content:This course focuses on identifying, preventing and controlling organizational crisis as well as the role of planning for crisis.
- Introduction to crisis management
- Sources of organizational crises
- Organizational Strategy and crisis
- Crisis management and communication strategies
- Organizational learning
- Trends in crisis management and management strategies
Course outcome:Upon completion of this course, students are able to:
- identify crisis in different contexts,
- recall and explain the dynamics and processes of a crisis,
- analyze sources for crises and prepare to react to crisis,
- identify and discuss various crisis scenarios.
Course SWS ECTS Financial Management Mergers and Acquisitions 2 3 Mergers and Acquisitions
Module: Financial ManagementRoot module: Financial ManagementSemester: 3 Course code: MAA3VO Contact hours per week: 2 ECTS: 3Course Content:Alongside business development, mergers and acquisitions are a means of achieving corporate growth or access to foreign markets. On this course the strategic and legal perspectives are discussed and students apply assessment tools.
- mergers and acquisitions as a means of achieving strategic growth
- assessment of company value
- aspects of due diligence
- the process of due diligence
- acquiring companies with different legal forms
- cultural and organisational challenges of mergers and acquisitions
- acquisitions and market entry
- Antitrust in open economies
Course outcome:Upon completion of this course, students are able to:
- identify the essential steps of due diligence,
- reflect on the role of mergers and acquisitions for the strategic growth of cooperative associations,
- apply suitable methods for estimating the value of a firm,
- relate the growth of a company to acquisitions and value creation,
- analyse the role of M&A for FDI,
- apply legal, economic, commercial and political considerations to determine success factors of M&A.
Elective 1: Trade Management Strategies Logistics and Supply Chain Management 2 4 Logistics and Supply Chain Management
Module: Elective 1: Trade Management StrategiesRoot module: Elective 1: Trade Management StrategiesSemester: 3 Course code: S1_LSM3ILV Contact hours per week: 2 ECTS: 4Course Content:International business and trade is primarily concerned with manufactured goods. Students discuss how the sourcing, logistics and manufacturing operations contribute to the creation of value.
- Production planning: forecasting, planning, controlling
- import procedure
- Logistics management and network planning
- Inventory management and risks
- Supply chain integration
- Procurement and outsourcing strategies
- Distribution strategies
- Warehousing
Course outcome:Upon completion of this course, students are able to:
- analyse supply chains,
- analyse locations with a view to their suitability for manufacturing,
- create integrative production, logistics and sourcing plans,
- develop tactics for internal and external logistics,
- appraise suppliers,
- assess the performance of operations.
International Reporting 2 4 International Reporting
Module: Elective 1: Trade Management StrategiesRoot module: Elective 1: Trade Management StrategiesSemester: 3 Course code: S1_INR3ILV Contact hours per week: 2 ECTS: 4Course Content:This course addresses the requirements of external reporting. Students investigate international accounting standards (IFRS) and discuss how they differ from national standards. This course takes a managerial position on accounting in order to analyse and understand the company financial reporting.
The course will focus in particular on:
- cash flow statements
- income statement
- financial position
- asset statement
- IFRS and global standards in accounting
- issues in global taxation
- reporting of finance instruments in international business: hedges, currency etc.
- the role of reporting and auditing
- corporate governance in finance
Course outcome:Upon completion of this course, students are able to:
- distinguish between the various components, design and content of an IFRS financial statement,
- evaluate the elements of financial statements,
- summarise the role of reporting and auditing with respect to management,
- classify alternative ways of financing projects and corporates,
- develop finance approaches for small and medium-sized enterprises,
- evaluate different financing trends with respect to their applicability, taking standards and business requirements into account.
International Business and CSR 2 4 International Business and CSR
Module: Elective 1: Trade Management StrategiesRoot module: Elective 1: Trade Management StrategiesSemester: 3 Course code: S1_CSR3ILV Contact hours per week: 2 ECTS: 4Course Content:This course focuses on discussing sustainable strategies for international business. Several CSR issues related to market activities, working place and the environment are analyzed from the perspective of the firm.
- CSR: Motives, methods and strategies
- Ethical markets and ethical consumers
- Labour rights and International Labor Standards
- Social entrepreneurship
- Transnational environmental governance
Course outcome:Upon completion of this course, students are able to:
- explain the reasoning behind CSR activities and identify its strategic potential,
- develop and incorporate sustainable and ethical business,
- assess current topics in CSR and identify their significance for business practice,
- create integrative production, logistics and sourcing plans,
- develop tactics for internal and external logistics,
- appraise suppliers,
- assess the performance of operations.
Political and Economic Strategies International Tendering 2 4 International Tendering
Module: Political and Economic StrategiesRoot module: Political and Economic StrategiesSemester: 3 Course code: ITE3VO Contact hours per week: 2 ECTS: 4Course Content:This course focuses on different procurement and funding opportunities.
- Bidding for public sector contracts
- Tendering for the private sector
- Tendering for international development contracts
- Developing and managing bids
- Biding price
- Tender evaluation
Course outcome:Upon completion of this course, students are able to:
- recall, explain and differentiate existing procurement and funding opportunities,
- identify and apply for appropriate funding,
- develop successful bids,
- create and manage collaboration in consortia.
Elective 2: International Economic Relations European Economic Integration 2 4 European Economic Integration
Module: Elective 2: International Economic RelationsRoot module: Elective 2: International Economic RelationsSemester: 3 Course code: S2_EEI3ILV Contact hours per week: 2 ECTS: 4Course Content:This course focuses on the economics of the European Union. It discusses several aspects of European economic Integration, such as common markets and activities, economic policies aiming at the optimizing the allocation and distribution of resources in the EU and economy stabilizing interventions.
- Dynamics of the Integration Process
- Common markets (goods and services, labour, capital)
- Sectors of activity
- Competitiveness policies
- Stabilization policies
- Cohesion policies
- Foreign relations
Course outcome:Upon completion of this course, students are able to:
- explain and discuss the process of economic integration in Europe,
- assess the role of European policies for economic development and competitiveness in Europe,
- evaluate the implications of European integration for international business and develop strategies for business activities in the common European markets,
- discuss recent developments in the EU (EU-enlargement, financial crisis, protectionism, Brexit) in the context of the integration process.
Interest Groups and Advocacy 2 4 Interest Groups and Advocacy
Module: Elective 2: International Economic RelationsRoot module: Elective 2: International Economic RelationsSemester: 3 Course code: S2_IGA3ILV Contact hours per week: 2 ECTS: 4Course Content:This course focuses on lobbyism in the context of international business. The course discusses the lobbyism techniques, strategies and the effect of interest groups on public policy.
- Lobbyism and models of influence
- Interest group strategies and influence on the regulatory process
- Lobbying and ethics
- Dynamics of corporate political lobbying
- Interest group politics in the global context (EU, US, Asia)
Course outcome:Upon completion of this course, students are able to:
- explain and discuss various channels to increase influence,
- assess differences in advocacy across different cultures,
- identify and develop tactics for advocacy opportunities,
- evaluate ethical implications of lobbyism,
- discuss the effects of global advocacy campaigns.
Development Cooperation and Economic Growth 2 4 Development Cooperation and Economic Growth
Module: Elective 2: International Economic RelationsRoot module: Elective 2: International Economic RelationsSemester: 3 Course code: S2_DCEG3ILV Contact hours per week: 2 ECTS: 4Course Content:This course focuses on development issues in emerging and developing economies. The course deals with current issues in developing countries and discusses the role of several actors and private firms in decreasing poverty and enhancing economic growth in these countries.
- Theories in international development
- Development actors and the role of private firms
- Issues in international development (debt, trade, climate change, gender, health, human rights)
- Strategies in international development
- Practice in international development
- FDI in developing countries
Course outcome:Upon completion of this course, students are able to:
- explain reasons for differences in development,
- assess different levels of economic development,
- analyse the role of international business activities for developing countries and the effect of FDI on the host country,
- identify options for cooperation activities in developing countries.
Employability Skills Consulting 2 3 Consulting
Module: Employability SkillsRoot module: Employability SkillsSemester: 3 Course code: CON3WK Contact hours per week: 2 ECTS: 3Course Content:The course on consulting provides an overview of the industry, the role of consultants as well as the design of business consulting projects. The course focuses particularly on transformation consulting.
- the consulting industry
- typology of consulting
- the consultant: role, internal and external
- methods for transformation consulting analysis and delivery phase
- written and oral presentation skills/pitching
Course outcome:Upon completion of this course, students are able to:
- identify and consider the role of consultants,
- analyse the consulting industry,
- distinguish between different consulting approaches and typologies,
- model transformation consulting projects,
- plan methods of solving consulting problems,
- design and deliver (pitching) a consulting presentation.
Diplomatic Protocol 1 2 Diplomatic Protocol
Module: Employability SkillsRoot module: Employability SkillsSemester: 3 Course code: DPRO3WK Contact hours per week: 1 ECTS: 2Course Content:This course focuses on skills related with multi-cultural communication abilities. It deals with various aspects of diplomatic etiquette such as formal communication, behavior for official functions and courtesy rules.
- Introduction to diplomatic protocol and etiquette
- Order of precedence
- Seating arrangements and order of processions
- Flag protocol
- Gifts and honors
Course outcome:Upon completion of this course, students are able to:
- recall and explain the formal and personal standards required for the international business environment,
- Identify different roles, responsibilities and privileges of different stakeholders,
- analyze different meeting settings and act according to etiquette.
Research Skills and Master Thesis Research Seminar: Problems and Challenges in International Trade 2 6 Research Seminar: Problems and Challenges in International Trade
Module: Research Skills and Master ThesisRoot module: Research Skills and Master ThesisSemester: 3 Course code: PIB3SE Contact hours per week: 2 ECTS: 6Course Content:Students write a seminar paper during the course of this seminar and discuss several aspects of the seminar topic.
- analysing relevant literature
- developing research gaps and questions
- research ethics
- discussion
Course outcome:Upon completion of this course, students are able to:
- conduct literature review and evaluate the literature,
- articulate research questions,
- synthesise different theories and approaches to develop a research framework,
- discuss research topics in a broader context,
- discuss the inter-relation between businesses and economic diplomacy.
Course SWS ECTS Employability Skills International Business Project 2 4 International Business Project
Module: Employability SkillsRoot module: Employability SkillsSemester: 4 Course code: BPRO4SE Contact hours per week: 2 ECTS: 4Course Content:Students are challenged to compete in a business simulation that combines all various aspects of a real corporation.
- diplomacy and policy analysis tools
- business simulations covering various business aspects like strategic planning, forecasting, pricing, marketing, demand planning, budgeting, etc.
- application of strategic tools
- Team management
- Self-reflection
- present results and lessons learned to the whole group
Course outcome:Upon completion of this course, students are able to:
- use diplomacy and policy analysis tools accurately,
- use business methods and tools accurately,
- justify and defend their choice of methods,
- summarise findings and suggest an integrated solution to the problem,
- communicate their findings.
Research Skills and Master Thesis Master Thesis 0 22 Master Thesis
Module: Research Skills and Master ThesisRoot module: Research Skills and Master ThesisSemester: 4 Course code: MAT4DA Contact hours per week: 0 ECTS: 22Course Content:Submission of the master thesis
Course outcome:Upon completion of this course, students are able to:
- examine and critically discuss literature related to the topic or research problem,
- compile and evaluate data for the purpose of addressing the research problem/s,
- discuss and critically reflect on findings,
- independently complete their master thesis.
Master Exam 0 4 Master Exam
Module: Research Skills and Master ThesisRoot module: Research Skills and Master ThesisSemester: 4 Course code: MAE4AP Contact hours per week: 0 ECTS: 4Course Content:Master committee exam
Course outcome:Within the master committee exam the student demonstrates the ability to:
- communicate in a target group specific manner,
- tie in with scientific findings of their studies and to use them for innovative ideas in practice and research, to interpret relevant data (analysing and judging), to apply theories and principles for processing specific issues and to critically reflect and evaluate them (evaluation), to communicate problems, ideas and solutions adequately (communication) and to substantiate the findings of a paper (communication, synthesis, evaluation),
- possess expert knowledge which partly relates to the newest findings in an occupational of academic field and which serves as a basis for innovative thinking and/or research; s/he demonstrates critical awareness of theories and fundamentals in an area and at the interface of various areas ( EHEA learning outcomes ),
- the ability to put his/her topic into multidisciplinary (research) context and to strike links to relevant issues/subjects of his/her studies and their occupational and research fields,
- use facts and conceptual knowledge within broader contexts,
- transfer expert knowledge to different and interconnected areas (knowledge and transfer), to use it in new situations (application and synthesis), to make use of theories and concepts, to solve problems, to find new ways and justify solutions (application, analysis) as well as to communicate their ideas and arguments adequately (communication).
Spezialisierungen
Setzen Sie Ihre eigenen Schwerpunkte: Im Studium entscheiden Sie sich für 1 von 2 Electives. Diese finden im 2. und im 3. Semester statt.
Trade Management Strategies
Sie möchten mit Ihren Produkten internationale Märkte erschließen? In diesem Elective beleuchten Sie relevante Aspekte, die Ihnen zusätzlich zu den Kernbereichen ermöglichen, erfolgreiche Exportstrategien zu definieren.
Sie beschäftigen sich mit der Erstellung von Business-Plänen, die sowohl die Ideenfindung, die Markt- und Wettbewerbsanalyse als auch die Exportstrategie enthalten.
Sie werden sich außerdem mit Supply Chain Management befassen und dadurch die strategische Bedeutung der Bereiche Beschaffung, Logistik und Fertigung von Waren besser verstehen.
Sie erlernen internationale Rechnungslegungsstandards und können daher nach Ihrem Studium mit der Finanzberichterstattung umgehen.
Ergänzend zu den geschäftsorientierten Überlegungen werden Sie die gesellschaftliche Verantwortung von international tätigen Unternehmen verstehen und Strategien entwickeln, die Ihrem Unternehmen erlauben, nachhaltiger zu handeln.
International Economic Relations
Sie möchten internationale Zusammenarbeit von einer institutionellen Ebene kennenlernen? Im Elective haben Sie die Möglichkeit, sich mit den Einflussfaktoren politischer Systeme und deren Dynamik zu befassen. So erkennen Sie politische Trends und sind in der Lage, die politische Stabilität von Staaten und Regionen zu analysieren. In diesem Zusammenhang beschäftigen Sie sich auch mit der Rolle von Interessensgruppen im politischen Entscheidungsprozess.
Außerdem befassen Sie sich mit dem wirtschaftlichen und politischen Integrationsprozess in Europa. Ziel ist, dass Sie die Auswirkungen der EU-Handelspolitik, der Regionalpolitik, der Integration der Faktormärkte, der Währungsunion und der Erweiterungsprozesse analysieren können.
Dabei beschränkt sich das Elective allerdings nicht nur auf Europa: Die Globalisierung geht mit einer heterogenen Entwicklung von Ländern einher und bezieht daher auch Kooperationsmöglichkeiten mit Entwicklungsändern mit ein.
Newsletter & Infomaterial
Zusätzliche Informationen gefällig? Abonnieren Sie Ihren personalisierten Newsletter oder bestellen Sie Broschüren über unsere Studiengänge direkt zu sich nach Hause.
Jetzt zusätzliche Informationen anfordernKarrierewege nach dem Master-Studium International Business and Economic Diplomacy
Als Absolventin oder Absolvent des Master-Studiengangs International Business und Economic Diplomacy verfügen Sie über fortgeschrittene Kenntnisse im Bereich Management, über volkswirtschaftliche und politische Analysefähigkeit sowie Verhandlungsgeschick.
Sie sind daher bestens für unterschiedliche Rollen in privatwirtschaftlichen und öffentlichen Organisationen mit internationaler Ausrichtung qualifiziert.
Während des Studiums steht die strategische Komponente im Vordergrund. Die interdisziplinäre Ausbildung ermöglicht es Ihnen, in verschiedensten Funktionen Führungsverantwortung zu übernehmen.
Sie haben die Wahl: Entweder Sie setzen Ihr Wissen in einer heimischen Organisation ein oder Sie entscheiden sich für den Schritt ins Ausland. Wie auch immer: Sie sind bestens aufgestellt für eine internationale Karriere – durch Ihre individuelle Berufserfahrung und ein mögliches Auslandssemester machen Sie sich attraktiv für zukünftige Arbeitgeber.
Sprung in die Selbstständigkeit? Durch den breiten Ansatz im Studium sind Sie auch gerüstet, Ihr eigenes Unternehmen zu gründen und erfolgreich zu managen.
- Mögliche Arbeitsfelder
- Nationale, internationale Organisationen und NGOs
- Foreign Direct Investment (FDI) Management
- Thinktanks
- Consulting
- Außenhandel (Import/Export)
- Internationales Marketing
- Outsourcing/Produktmanagement
- Risikomanagement & Hedging
- HR & Personalentwicklung
Es gibt viele Gründe, warum wir auf unsere Hochschule stolz sind. Finden Sie heraus, was uns besonders macht.
Was Krems besonders lebenswert macht? Lernen Sie Krems als Studierenden-Stadt kennen.
Von Studiumsorganisation bis Praktikums- und Berufsberatung. Informieren Sie sich über das Plus an Services.
Brauchen Sie Hilfe bei der Entscheidung fürs Studium? Unsere Studienberatung berät Sie gerne in einem persönlichen Gespräch.
Im Fokus: International Business and Economic Diplomacy
Klicken Sie sich durch die Videos des Studiengangs.
Lernen Sie unsere Fachhochschule von einer ganz neuen und persönlichen Seite virtuell kennen.
Unser Team
Lernen Sie das Kern-Team des Master-Studiengangs International Business and Economic Diplomacy kennen.
Prof.(FH) Dr. Alina Schoenberg
Studiengangsleitung International Business and Economic Diplomacy
Institut Internationaler Handel und Nachhaltige Wirtschaft
- Tourism and Leisure ManagementBachelor of Arts in Business / Vollzeit
- International Business and Economic DiplomacyMaster of Arts in Business / Berufsbegleitend
- MarketingMaster of Arts in Business / Vollzeit
- Export-oriented ManagementBachelor of Arts in Business / Vollzeit
Schoenberg, A. (2021): Urban resurgence in European cities. Regional Science Policy and Practice, 13(3): 590.
Schoenberg, A., Bartholomae, F. (2019): Two Shades of Urban Shrinkage: Innovation and Economic Structure in Cities with a Declining Population. CESifo Forum 03/2019 (Autumn): Urban Challenges in Europe, 20(3): 15-19.
Kotek, K., Schoenberg, A., Schwand, C. (2018): CSR Behavior: Between Altruism and Profit Maximization. In Altenburger, R. (Hrsg.), Innovation Management and Corporate Social Responsibility (159-169). Wiesbaden: Springer Fachmedien.
Doi: https://doi.org/10.1007/978-3-319-93629-1Schoenberg, A. (2018): Regional Disparities in Europe: An Assessment of the Impact of the 2007–2013 Funding Programme on Convergence in Romania and Bulgaria. CESifo Forum 01/2018, 19(1): 32-36.
Bartholomae, F., Nam, C., Schoenberg, A. (2017): Urban Resurgence as a Consumer City: A Case Study for Weimar in Eastern Germany. CESifo Working Paper No. 6610.
Bartholomae, F., Nam, C., Schoenberg, A. (2017): Urban shrinkage and resurgence in Germany. Urban Studies, 54(12): 2071-2718.
Doi: https://doi.org/10.1177/0042098016657780Josten, S., Bartholomae, F., Schoenberg, A. (2016): National Debt Policies in Europe after the Crisis. CESifo Forum, 17(1): 72-76.
Prof.(FH) Dr. Alina SchoenbergStudiengangsleitung International Business and Economic DiplomacyStudiengangsleitung International Business and Economic Diplomacy
Prof.(FH) Dr. Alina Schoenberg
Birgit Teufer, MA
Wissenschaftliche Mitarbeit / PhD Student Department of Business
Institut Betriebswirtschaft und Management
- Business AdministrationBachelor of Arts in Business / Vollzeit
- International Business and Economic DiplomacyMaster of Arts in Business / Berufsbegleitend
-
Sondierungsstudie zur Unterstützung der Entwicklung eines Leitfadens für Forscher/innen hinsichtlich der Nutzung und Entwicklung von Normen in Forschungsprojekten
Department of Business
-
Open Innovation (OI) & KMU - Explorative Bedarfsermittlung für öffentliche Unterstützung bei OI-Ökosystemen, Makerspaces und im Crowdsourcing
Department of Business
-
Einfluss alternativer Konsument*innennetzwerke auf nachhaltige Entwicklung und Regionalentwicklung
Projektleitung, Department of Business
Teufer, B., Grabner-Kräuter, S., Bachner, C. (2021): Criteria for assessing the effect of alternative consumer networks on sustainability: a multi-stage, mixed-methods study. In erscp2021 (Hrsg.), 20th EUROPEAN ROUNDTABLE ON SUSTAINABLE CONSUMPTION AND PRODUCTION. Graz: erscp2021.
Teufer, B., Lang, G., Affengruber, L., Grillich, L. (2020): Challenges and opportunities of digitalization for health and well-being at work. European Journal of Public Health, 30(Supplement_5): ckaa165.029.
Doi: https://doi.org/10.1093/eurpub/ckaa165.029Viswanathan, M., Kahwati, L., Jahn, B., Giger, K., Dobrescu, A., Hill, C., Klerings, I., Meixner, J., Persad, E., Teufer, B., Gartlehner, G. (2020): Universal screening for SARS‐CoV‐2 infection: a rapid review. Cochrane Database of Systematic Reviews(9): 1465-1858.
Doi: https://doi.org/10.1002/14651858.CD013718Teufer, B., Nußbaumer-Streit, B., Schwingshackl, L., Langer, G., Ebenberger, A., Gartlehner, G. (2020): GRADE-Leitlinien zu Gerechtigkeit 4. Berücksichtigung der Gerechtigkeit im Gesundheitswesen bei der Entwicklung von GRADE-Leitlinien: von der Evidenz zur Empfehlung (deutsche Übersetzung). Zeitschrift für Evidenz, Fortbildung und Qualität im Gesundheitswesen, 156: 105-112.
Doi: https://doi.org/10.1016/j.zefq.2020.07.005Chevance, A., Ravaud, P., Tomlinson, A., Le Berre, C., Teufer, B., Touboul, S., Tran, V. (2020): Identifying outcomes for depression that matter to patients, informal caregivers, and health-care professionals: qualitative content analysis of a large international online survey. The Lancet Psychiatry, 7(8): 692-702.
Doi: https://doi.org/10.1016/S2215-0366(20)30191-7Sommer, I., Teufer, B., Szelag, M., Nussbaumer-Streit, B., Titscher, V., Klerings, I., Gartlehner, G. (2020): The performance of anthropometric tools to determine obesity: a systematic review and meta-analysis. Scientific reports, 10(1): 12699.
Doi: https://doi.org/10.1038/s41598-020-69498-7Ebenberger, A., Nussbaumer-Streit, B., Teufer, B., Langer, G., Schwingshackl, L., Töws, I., Gartlehner, G. (2020): GRADE-Leitlinien zu Gerechtigkeit 3: Berücksichtigung der Gerechtigkeit im Gesundheitswesen bei der Entwicklung von GRADE-Leitlinien: Vertrauenswürdigkeit der Evidenz beurteilen (deutsche Übersetzung). Zeitschrift für Evidenz, Fortbildung und Qualität im Gesundheitswesen, 153: 119-125.
Doi: https://doi.org/10.1016/j.zefq.2020.06.001Teufer, B., Lang, G., Affengruber, L., Grillich, L. (2020): Herausforderungen und Chancen der Digitalisierung für Gesundheit und Wohlbefinden bei der Arbeit. In Thieme (Hrsg.), Das Gesundheitswesen (460). Stuttgart : Thieme.
Doi: https://doi.org/10.1055/s-0040-1708987Teufer, B., Ebenberger, A., Affengruber, L., Kien, C., Klerings, I., Szelag, M., Grillich, L., Griebler, U. (2019): Evidence-based occupational health and safety interventions: a comprehensive overview of reviews. BMJ open, 9(12): e032528.
Doi: https://doi.org/10.1136/bmjopen-2019-032528Nußbaumer-Streit, B., Teufer, B., Langer, G., Meerpohl, J., Ebenberger, A., Gartlehner, G. (2019): GRADE-Leitlinien zu Gerechtigkeit 2. Berücksichtigung der Gerechtigkeit im Gesundheitswesen bei der Entwicklung von GRADE-Leitlinien: Erweiterung der Checkliste zur Entwicklung von Leitlinien (deutsche Übersetzung). Zeitschrift für Evidenz, Fortbildung und Qualität im Gesundheitswesen, 147: 120-126.
Doi: https://doi.org/10.1016/j.zefq.2019.11.001Teufer, B., Nußbaumer-Streit, B., Ebenberger, A., Titscher, V., Conrad, S., Langer, G., Töws, I., Gartlehner, G. (2019): GRADE-Leitlinien zu Gerechtigkeit 1. Berücksichtigung der Gerechtigkeit im Gesundheitswesen bei der Entwicklung von GRADE-Leitlinien: Einführung und Hintergründe (deutsche Übersetzung). Zeitschrift für Evidenz, Fortbildung und Qualität im Gesundheitswesen, 146: 53-59.
Doi: https://doi.org/10.1016/j.zefq.2019.08.002Matyas, N., Aschenberger, F. , Wagner, G., Teufer, B., Auer, S., Gisinger, C., Kil, M., Klerings, I., Gartlehner, G. (2019): Continuing education for the prevention of mild cognitive impairment and Alzheimer’s-type dementia: a systematic review and overview of systematic reviews. BMJ open, 9(7): e027719.
Doi: https://doi.org/10.1136/bmjopen-2018-027719Sommer, I., Titscher, V., Teufer, B., Klerings, I., Nußbaumer-Streit, B., Szelag, M., Affengruber, L., Wagner, G., Glechner, A., Kien, C., Ebenberger, A., Schiller-Frühwirth, I., Dorner, T., Siebenhofer, A., Haditsch, B., Bachler, H., Siebert, U., Gartlehner, G. (2019): Evidenzbasierte Empfehlungen zur Überarbeitung der österreichischen Vorsorgeuntersuchung. Wiener medizinische Wochenschrift , 169: 339-349.
Doi: https://doi.org/10.1007/s10354-019-0699-6Teufer, B., Sommer, I., Nussbaumer-Streit, B., Titscher, V., Bruckmann, C., Klerings, I., Gartlehner, G. (2019): Screening for periodontal diseases by non-dental health professionals: a protocol for a systematic review and overview of reviews. Systematic reviews, 8(1).
Doi: https://doi.org/10.1186/s13643-019-0977-9Teufer, B., Sommer, I., Affengruber, L. (2018): Why small-sized companies implement workplace health promotion and what they expect. European Journal of Public Health, 28(suppl_4): cky214.108.
Doi: https://doi.org/10.1093/eurpub/cky214.108Hudetz, C., Teufer, B. (2018): Zero Waste: Nachhaltiges Konsumverhalten zur Müllvermeidung und -reduktion in Österreich. In Fachhochschule Salzburg GmbH (Hrsg.), Online-Tagungsband FHK Forschungsforum 2018. Salzburg: FFH.
Wagner, G., Schultes, M., Titscher, V., Teufer, B., Klerings, I., Gartlehner, G. (2017): Efficacy and safety of levomilnacipran, vilazodone and vortioxetine compared with other second-generation antidepressants for major depressive disorder in adults: A systematic review and network meta-analysis. Journal of affective disorders, 228: 1-12.
Doi: https://doi.org/10.1016/j.jad.2017.11.056Teufer, B., Schwarzenberger, H. (2017): Einfluss der Persönlichkeit auf nachhaltigen Konsum. In IMC Fachhochschule Krems GmbH (Hrsg.), Online Tagungsband FHK Forschungsforum 2017. Krems: FFH.
Birgit Teufer, MAWissenschaftliche Mitarbeit / PhD Student Department of BusinessProf.(FH) Dipl.-Ing. Dipl.-Wirtsch.-Ing. Michael Bartz
Professor Department of Business
Institut Internationaler Handel und Nachhaltige Wirtschaft
- Digital Business Transformation
- New World of Work
- Agile Organisationen und Projektmanagement
- Digital Business Innovation and TransformationMaster of Arts in Business / Berufsbegleitend
- Management von GesundheitsunternehmenMaster of Arts in Business / Berufsbegleitend
- ManagementMaster of Arts in Business / Berufsbegleitend
- International Business and Economic DiplomacyMaster of Arts in Business / Berufsbegleitend
-
Guide für Mobiles Arbeiten
Projektleitung, Department of Business
-
MBIT New World of Work Erfolgsmessung
Projektleitung, Department of Business
-
New World of Work: Erfolgsmessung Porsche Informatik GmbH
Projektleitung, Department of Business
Bartz, M., Schwand, C. (2021): Spielregeln für Mobiles Arbeiten (ISBN 978-3950467628). Seattle: KDP.
Bartz, M., Borenich, J., Schmutzer, T. (2021): Hybrides Arbeiten & Digitalisierung. Warum Homeoffice erst der Anfang war und kein Stein auf dem anderen bleibt. Seattle: Amazon KDP.
Bartz, M. (2020): Leitfaden für die Entwicklung von organisatorischen Spielregeln für mobiles Arbeiten und ihre nachhaltige Implementierung. Wien: BMA.
Bartz, M., Danninger, O., Heidler, P., Hemetsberger, M., Kitzberger, D., Koren, K., Stampfl-Walch, D. (2020): Homeoffice & Videokonferenzen. Was bleibt nach der Krise und wie?. St. Pölten: Amt der NÖ Landesregierung.
Bartz, M. (2018): Digital Transformation Toolbox Part 1. Seattle: Amazon KDP.
Schwand, C., Kormann, G., Pacher, F., Bartz, M. (2018): Digitale Transformation: Mehrwert durch Vernetzung und Austausch in Multi-Projekt-Umgebungen durch strategische Partnerschaften. In Fachhochschule Salzburg GmbH (Hrsg.), Online Tagungsband FHK Forschungsforum 2018 (1-9). Salzburg: FFH.
Bartz, M., Schwand, C. (2017): Preis der Freiheit – Nutzen von Spielregeln für Mobil- Flexibles Arbeiten. In IMC Fachhochschule Krems GmbH (Hrsg.), Online Tagungsband FHK Forschungsforum 2017 (899-905). Krems: FFH.
Bartz, Michael, Gnesda, Andreas, Schmutzer, Thomas (Hrsg.) (2017): Unternehmen der nächsten Generation. Berlin: Springer.
Bartz, M., Schmutzer, T. (2014): New World of Work. Warum kein Stein auf dem anderen bleibt. Wien: Linde.
Kormann, G., Schuneritsch, W., Bartz, M., Kotek, K., Schwand, C. (2011): Risikoadjustierte Entscheidungsmodelle im Servicebereich - ein Mythos trifft auf Best Practice. In FH Campus Wien (Hrsg.), Tagungsband 5. Forschungsforum der österreichischen Fachhochschulen, 27.-28. April 2011 (-). Wien: FFH.
Prof.(FH) Dipl.-Ing. Dipl.-Wirtsch.-Ing. Michael BartzProfessor Department of BusinessDr. Tarek Eltayeb
Professor Department of Business
Institut Internationaler Handel und Nachhaltige Wirtschaft
- Business AdministrationBachelor of Arts in Business / Vollzeit
- Export-oriented ManagementBachelor of Arts in Business / Vollzeit
- ManagementMaster of Arts in Business / Berufsbegleitend
- International Business and Economic DiplomacyMaster of Arts in Business / Berufsbegleitend
Dr. Tarek EltayebProfessor Department of BusinessDr. Anna Fornalska-Skurczynska
Professorin Department of Business
Institut Internationaler Handel und Nachhaltige Wirtschaft
- Business AdministrationBachelor of Arts in Business / Vollzeit
- Tourism and Leisure ManagementBachelor of Arts in Business / Berufsbegleitend
- Export-oriented ManagementBachelor of Arts in Business / Vollzeit
- Export-oriented Management in TashkentBachelor of Arts in Business / Vollzeit
- International Wine BusinessBachelor of Arts in Business / Vollzeit
- International Business and Economic DiplomacyMaster of Arts in Business / Berufsbegleitend
- International Business and Export Management in VentspilsMaster of Arts in Business / Vollzeit
Adamska-Mieruszewska, J.,Mrzygłód, U., Suchanek, M., Fornalska-Skurczyńska, A. (2021): KEEP IT SIMPLE. THE IMPACT OF LANGUAGE ON CROWDFUNDING SUCCESS. Journal of Scientific Papers ECONOMICS & SOCIOLOGY, 14(1): 130-144.
Doi: https://doi.org/10.14254/2071-789X.2021/14-1/9Umiński, S., Fornalska-Skurczyńska, A. (2021): Region as a small open economy and an exporter. In Umiński, S.,Nazarczuk, J.M. (Hrsg.), Regions in International Trade (6-25). Warsaw, Poland: De Gruyter Open Poland.
Doi: https://doi.org/10.1515/9788395815041Shneor, R., Mrzygłód, U., Adamska-Mieruszewska, J., Fornalska-Skurczyńska, A. (2021): The role of social trust in reward crowdfunding campaigns’ design and success. Electronic Markets.
Doi: https://doi.org/10.1007/s12525-021-00456-5Fornalska-Skurczynska, A. (2018): The importance of firm location for exports activity - literature review. Przedsiebiorczosc i Zarzadzanie, 19(2.1): 131-138.
Fornalska-Skurczynska, A., Skurczynski, A. (ed.) (2016): Introduction to International Trade. Gdansk: Gdansk University Press.
Fornalska-Skurczynska, A. (2015): How to effectively support export activity. Oeconomia Copernicana, 6(3): 61-67.
Doi: https://doi.org/10.12775/OeC.2015.021
Dr. Anna Fornalska-SkurczynskaProfessorin Department of BusinessProf.(FH) Klaus Kotek, MBA
Professor Department of Business
Institut Internationaler Handel und Nachhaltige Wirtschaft
- Internationale Versicherungswirtschaft und Finanzmanagement
- Internationales Marketing und Brand Management
- CSR und Nachhaltigkeit
- Business AdministrationBachelor of Arts in Business / Vollzeit
- International Wine BusinessBachelor of Arts in Business / Vollzeit
- Export-oriented ManagementBachelor of Arts in Business / Vollzeit
- Tourism and Leisure Management in BakuVollzeit
- Financial Management (MSc)Master of Science / Berufsbegleitend
- International Business and Economic DiplomacyMaster of Arts in Business / Berufsbegleitend
-
Digital Innovation Hub OST (DIHOST)
Department of Business
Schwand, C., Kotek, K. (2019): Die Untersuchung des Informationsbedarfs, gesellschaftlicher Entwicklungen und neuer Werbeformen - Auswirkungen von Google Trends auf die Werbewirtschaft. In Heinemann, S. (Hrsg.), Werbegeschichten - Markenkommunikation zwischen Tradition und Innovation. Europäische Kulturen in der Wirtschaftskommunikation (307-326). Wiesbaden: Springer VS.
Kotek, K., Schoenberg, A., Schwand, C. (2018): CSR Behavior: Between Altruism and Profit Maximization. In Altenburger, R. (Hrsg.), Innovation Management and Corporate Social Responsibility (159-169). Wiesbaden: Springer Fachmedien.
Doi: https://doi.org/10.1007/978-3-319-93629-1Schwand, C., Kotek, K., Kormann, G. (2016): GW St. Pölten – Industriell. Integrativ. Innovativ. In Wagner, U., Reisinger, H., Schwand, C. (Hrsg.), Fallstudien aus der österreichischen Marketingpraxis 7 (99-108). Wien: Facultas.
Kotek, K. (2013): Orange Austria - Beim Verkauf liegen die Nerven blank. In Wagner, U., Reisinger, H., Schwand, C. (Hrsg.), Fallstudien aus der österreichischen Marketingpraxis 6 (75-86). Wien: Facultas Verlag.
Schwand, C., Berger, C., Hartbach, S., Kleiss, D., Kotek, K., Kormann, G., Schachner, M., & Neuherz, C. (2011): Grundelemente der Verkaufsraumgestaltung: Die Suche nach dem Stern. In FH Campus Wien (Hrsg.), Tagungsband 5. Forschungsforum der österreichischen Fachhochschulen, 27.-28. April 2011 (-). Wien: FFH.
Kormann, G., Schuneritsch, W., Bartz, M., Kotek, K., Schwand, C. (2011): Risikoadjustierte Entscheidungsmodelle im Servicebereich - ein Mythos trifft auf Best Practice. In FH Campus Wien (Hrsg.), Tagungsband 5. Forschungsforum der österreichischen Fachhochschulen, 27.-28. April 2011 (-). Wien: FFH.
Prof.(FH) Klaus Kotek, MBAProfessor Department of BusinessProf.(FH) DI Roman H. Mesicek
Studiengangsleitung Umwelt- und Nachhaltigkeitsmanagement
Institut Internationaler Handel und Nachhaltige Wirtschaft
- Gesellschaftliche Verantwortung von Unternehmen
- Stakeholdermanagement
- Nachhaltige Entwicklung
- Umwelt- und NachhaltigkeitsmanagementMaster of Arts in Business / Berufsbegleitend
- Export-oriented ManagementBachelor of Arts in Business / Vollzeit
- International Business and Economic DiplomacyMaster of Arts in Business / Berufsbegleitend
-
Nachhaltiges biologisches Recycling von umweltbedenklichen Stoffen (Rare Earth Elements) aus Elektronikabfall und Abwässern
Department of Life Sciences
-
Energiewende bottom up – Sozial innovative Handlungsansätze und neue AkteurInnen
Projektleitung, Department of Business
-
„Europe Engage“: Mit Service-Learning eine Kultur des bürgerschaftlichen Engagements innerhalb der Hochschulbildung in Europa entwickeln
Department of Business
-
Corporate Social Responsibility (CSR) und Innovationsmanagement
Department of Business
Perkiss, S., Dean, B., Mills, R., Acosta, P., Anastasiadise, S., Gibbons, B., Gonzalez-Perez, M., Heithaus, T., Jun, H., Mesicek, R., Bayerlein, L., Wersuna, A. (2019): Learning Experientially for Corporate Contribution to Global Sustainable Development: International Applications of the WikiRate Project. In Gonzalez-Perez, M., Lynden, K., Taras, V. (Hrsg.), The Palgrave Handbook of Learning and Teaching International Business and Management (697-720). Cham: Palgrave Macmillan.
Doi: https://doi.org/10.1007/978-3-030-20415-0_33Perkiss, S., Dean, B., Gibbons, B., Heithaus, T., Wersun, A., Gonzalez-Perez, M., Anastasiadis, S., Acosta, P., Mesicek, R., Jun, H., Mills, R. (2018): WikiRaStudent Engagement Report: International Case Studies. In University of Wollongong (Hrsg.), Research Online (11). Wollongong, Australia: University of Wollongong, WikiRate & PRME.
Altenburger, R., Mesicek, R. (Hrsg.). (2016): CSR und Stakeholdermanagement. Berlin Heidelberg: Gabler.
Doi: https://doi.org/10.1007/978-3-662-46560-8Mesicek, R., Weber, L. (2011): Diversity als zentrales Element von Corporate Social Responsibility. In Pauser, N., Wondrak, M. (Hrsg.), Praxisbuch Diversity Management (449-462). Wien: Facultas.
Prof.(FH) DI Roman H. MesicekStudiengangsleitung Umwelt- und NachhaltigkeitsmanagementProf.(FH) Mag. Dr. Martin Waiguny
Akademischer Leiter
Kollegium
- Konsumentenverhalten im Umgang mit Medien. Produktplatzierungen, Unterhaltungswissenschaft, Gamification, Werbewirkung
- Kundenstrategie. Werbung und Werbepsychologie, Markt- und Informationsbasiertes Kundenmanagement, Kundenbeziehungsmanagement
- Quantitative und qualitative Forschungsmethoden
- Business AdministrationBachelor of Arts in Business / Vollzeit
- International Business and Economic DiplomacyMaster of Arts in Business / Berufsbegleitend
-
eMobSim - Elektromobilität im Alltag
Department of Business
-
Enterprise 4.0 – Erfolg im digitalen Zeitalter
Department of Business
Kennedy, A.M., Waiguny, K.J., Lockie, M.A. (2021): Children’s consumption culture development through Christmas myths: ethical implications. Young Consumers, early Cite.
Doi: https://doi.org/10.1108/YC-05-2021-1333Enz, I., Zehetner, R., Bauer-Krösbacher, C., Waiguny, M.K.J. (2021): IMC Rise®: Eine Case Study über die Stärkung von Resilienz im virtuellen Kontext. In Schutti-Pfeil G., Darilion A., Ehrenstorfer B. (Hrsg.), 9. TAG DER LEHRE TEACHING DER FH OÖ Tagungsband (52-59). Linz: FH Oberösterreich.
Waiguny M.K.J., Rosengreen S. (Hrsg.). (2021): Advances in Advertising Research (Vol. XI): Designing and Communicating Experience. Wiesbaden: Springer.
Doi: https://doi.org/10.1007/978-3-658-32201-4Kleiss, D.F., Waiguny, M.K.J. (2021): Sustainability and Diversity Labels in Job Ads and Their Effect on Employer Brands. In Waiguny M.K.J, Rosengreen S. (Hrsg.), Advances in Advertising Research (Vol. XI) Designing and Communicating Experience (255-272). Wiesbaden: Springer.
Doi: https://doi.org/10.1007/978-3-658-32201-4_18Lovazs-Bukova, H., Hage, R., Waiguny, M.K.J., Gruber-Mücke, T. (2020): ESTABLISHING AN AVATAR-BASED PRESENCE ON INSTAGRAM. In Doucek, P., Chroust, G., Oškrdal, V. (Hrsg.), IDIMT-2020 Digitalized Economy, Society and Information Management (245-252). Linz: Trauner Verlag.
Hwang, E., Waiguny, M.K.J., Hamlin, R. (2019): The effects of sensory cues in advertising a brand extension product. In ICORIA (Hrsg.), ICORIA 2019 - Designing Experiences, Conference Proceedings. Amsterdam: ICORIA.
Waiguny M.K.J, Kleiss, D. (2019): Sustainability and Diversity Labels in Job ads. In ICORIA (Hrsg.), ICORIA 2019 - Designing Experiences, Conference Proceedings. Amsterdam: ICORIA.
Young, O., Kantono, K., Waiguny, M., Hung, L., Hamid, N. (2018): A graphical equivalent to mandated nutrition information tables. British Food Journal, 120(4): 777-787.
Doi: https://doi.org/10.1108/BFJ-07-2017-0407Terlutter, R., Diehl, S., Koinig, I., Waiguny, M. (2017): Memory of Brand Placements in 2D, 3D, and 4D Movie Clips: An Abstract. In Rossi, P. (Hrsg.), Marketing at the Confluence between Entertainment and Analytics (1079-1079). Cham: Springer.
Doi: https://doi.org/10.1007/978-3-319-47331-4Cook, G., Waiguny, M.K.J, Marshall, R. (2017): What makes Crowds to fund. In ICORIA (Hrsg.), ICORIA 2017 - Power to the consumers: how content becomes the message, Conference Proceedings. Amsterdam : ICORIA.
Kniesel, H., Waiguny, M., Diehl, S. (2016): Effects of Online Review Response Strategies on Attitudes toward the Hotel. In Verlegh, P., Voorveld, H., Eisend, M. (Hrsg.), Advances in Advertising Research Vol. VI (85-98). Wiesbaden: Springer Gabler.
Doi: https://doi.org/10.1007/978-3-658-10558-7_8Roettl, J., Waiguny, M., Terlutter, R. (2016): The persuasive power of advergames: A content analysis focusing on persuasive mechanisms in advergames. Australasian Marketing Journal (AMJ), 24(4): 275-287.
Doi: https://doi.org/10.1016/j.ausmj.2016.10.001Terlutter, R., Diehl, S., Koinig, I., Waiguny, M. (2016): Positive or Negative Effects of Technology Enhancement for Brand Placements? Memory of Brand Placements in 2D, 3D, and 4D Movies. Media Psychology, 19(4): 505-533.
Doi: https://doi.org/10.1080/15213269.2016.1142377Waiguny, M.K.J (2016): Marketing Aktivierungen: Die Rolle von Markenbezug und Aktivität, FHK Forschungsforum. In Fachhochschule des BFI Wien (Hrsg.), Online-Tagungsband FHK Forschungsforum 2016 (119). Wien: FHK.
Grabner-Kräuter, S., Waiguny, M. (2015): Insights Into the Impact of Online Physician Reviews on Patients’ Decision Making: Randomized Experiment. Journal of medical Internet research, 17(4): e93.
Doi: https://doi.org/10.2196/jmir.3991Lockie, M., Waiguny, M., Grabner-Kräuter, S. (2015): How style, information depth and textual characteristics influence the usefulness of general practitioners' reviews. Australasian Marketing Journal (AMJ), 23(3): 168-178.
Doi: https://doi.org/10.1016/j.ausmj.2015.01.005Grabner-Kräuter, S., Waiguny, M. (2015): “I Believe More in Factual Reviews”–But not so Much when the Reviewer Is Similar to the Reader and the Product Is Hedonic. In Banks, I., De Pelsmacker, P., Okazaki, S. (Hrsg.), Advances in Advertising Research (Vol. V) (89-102). Wiesbaden: Springer Gabler.
Doi: https://doi.org/10.1007/978-3-658-08132-4_7Zaglia, M., Waiguny, M., Abfalter, D., Müller, J. (2015): The influence of online social networks on performance of small and medium enterprises: an empirical investigation of the online business to business network XING. International Journal of Entrepreneurial Venturing, 7(1): 1-23.
Doi: https://doi.org/10.1504/IJEV.2015.067870Gunawardena, T., Waiguny, M. (2014): So many things to do! How multitasking affects memory and attitude for product and brand placements. Australasian Marketing Journal (AMJ), 22(4): 288-295.
Doi: https://doi.org/10.1016/j.ausmj.2014.09.001Waiguny M.K.J, Parsons, A. (2014): Topdog Or Underdog: Bullying In Comparative Advertising Between National Brands And Private Labels. In ICORIA (Hrsg.), ICORIA 2014 Confernce Proceedigns. Amsterdam: ICORIA.
Kniesel, H., Waiguny, M.K.J., Diehl, S. (2014): It Worth Responding? The Effect Of Different Response Strategies On The Attitude Toward The Reviewed Hotel. In ICORIA (Hrsg.), ICORIA 2014 Conference Proceedings . Amsterdam: ICORIA.
Gunawardena, T., Waiguny, M.K.J. (2014): Hang on! I have to read the Newsline! How Multitasking affects Memory and Attitude of Product and Brand Placements. In AAA (Hrsg.), American Academy of Advertising Conference Proceedings (92). Pittsboro NC : AAA.
Waiguny, M.K.J., Nelson, M.R., Terlutter, R. (2014): The Relationship of Persuasion Knowledge, Identification of Commercial Intent and Persuasion Outcomes in Advergames-the Role of Media Context and Presence. Journal of Consumer Policy , 37: 257-277.
Doi: https://doi.org/10.1007/s10603-013-9227-zWaiguny, M.K.J (2013): Investigating the Entertainment–Persuasion Link: Can Educational Games Influence Attitudes Toward Products?. In Rosengren, S. , Dahlén, M., Okazaki, S. (Hrsg.), Advances in Advertising Research (Vol. IV) (173-186). Wiesbaden: Springer, Gabler.
Doi: https://doi.org/10.1007/978-3-658-02365-2_13Waiguny, M.K.J., Nelson, M.R., Marko, B. (2013): How Advergame Content Influences Explicit and Implicit Brand Attitudes: When Violence Spills Over. Journal of Advertising, 42(2-3): 155-169.
Doi: https://doi.org/10.1080/00913367.2013.774590Waiguny, M., Mödritscher, G. (2012): Risk–related situational involvement and enduring involvement as indicators for configuration customer confusion. International Journal of Mass Customisation , 4(3/4): 152-170.
Doi: https://doi.org/10.1504/IJMASSC.2012.047395Waiguny, M.K.J, Pevny, A., Terlutter, R. (2012): When Xmas Wishes are Brands: Wishing Behavior of Children. In Eisend, M., Langner, T., Okazaki, S. (Hrsg.), Advances in Advertising Research (Vol. III) (303-319). Wiesbaden: Springer, Gabler.
Doi: https://doi.org/10.1007/978-3-8349-4291-3_23Nelson, M., Waiguny, M.K.J (2012): Branded Entertainment or Entertaining Persuasion: Psychology of Advergames and In-Game Advertising. In Shrum, L.J. (Hrsg.), The Psychology of Entertainment Media Blurring the Lines Between Entertainment and Persuasion (93-143). London: Routledge .
Doi: https://doi.org/10.4324/9780203828588Waiguny, M., Nelson, M., Terlutter, R. (2012): Entertainment Matters! The Relationship between Entertainment and Persuasiveness of an Advergame for Children. Journal of Marketing Communications , 18(1): 69-89.
Doi: https://doi.org/10.1080/13527266.2011.620766Waiguny, M.K.J., Terlutter, R., Zaglia, M. (2011): The Influence of Advergames on Consumers’ Attitudes and Behavior: An Empirical Study Among Young Consumers. International Journal of Entrepreneurial Venturing, 3(3): 231-247.
Doi: https://doi.org/10.1504/IJEV.2011.041273Waiguny, M.K.J (2011): Entertaining Persuasion: Die Wirkungen von Advergames auf Kinder. Wiesbaden: Springer, Gabler.
Doi: https://doi.org/10.1007/978-3-8349-6201-0_3Waiguny, M.K.J., Terlutter, R. (2011): Differences in Children’s Processing of Advergames and TV Commercials. In Okazaki, S. (Hrsg.), Advances in Advertising Research Vol. 2 (35-51). Wiesbaden: Springer, Gabler.
Doi: https://doi.org/10.1007/978-3-8349-6854-8Waiguny, M.K.J., Nelson, M., Terlutter, R. (2011): Go With the Flow: How Persuasion Knowledge and Game Challenge and Flow State Impact Children’s Brand Attitude. In AAA (Hrsg.), American Academy of Advertising Conference Proceedings, Mesa Arizona (109-112). Pittsboro NC: AAA.
Grabner-Kräuter, S., Waiguny, M.K.J. (2011): Why users stay in online social networks: perceptions of value, trust, subjective norm, and the moderating influence of duration of use. In Srinivasan, R (Hrsg.), AMA Winter Educators' Conference 2011: Marketing Theory and Applications (240-249). Austin: American Marketing Association ( AMA ).
Waiguny, M.K.J, Terlutter, R. (2010): Entertainment in Advergames and its Influence on Brand-Related Outcomes for Children. In Terlutter, R., Diehl, S., Okazaki, S. (Hrsg.), Advances in Advertising Research (Vol. 1) (171-186). Wiesbaden: Springer, Gabler.
Doi: https://doi.org/10.1007/978-3-8349-6006-1Matzler, K., Waiguny, M.K.J, Füller, J. (2007): Spoiled for Choice: Consumer Confusion in Internet-Based Mass Customization. Innovative Marketing, 3(3): 7-18.
Waiguny, M.K.J, Toschkov, A., Mödritscher, G. (2007): Strategies and Patterns of customer oriented Product Configuration to avoid Mass Confusion. In Blecker, T., Friedrich, G., Hvam, L., Edwards, K. (Hrsg.), Customer Interaction and Customer Integration (391-412). Berlin: Gito.
Waiguny, M.K.J., Toschkov, A. (2007): Management von Veränderungsmaßnahmen zur Erhöhung der Usability. Rundbrief des Fachausschusses Management der Anwendungsentwicklung und -wartung, 13(1): 35-47.
Grabner-Kraeuter, S.,Mödritscher, G., Waiguny, M.K.J., Mussnig W., (2007): Performance Monitoring of CRM Initiatives. In IEEE (Hrsg.), 2007 40th Annual Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS'07) (150). Hawaii: IEEE.
Matzler, K., Waiguny, M.K.J, Toschkov, A., Mooradian, T. (2006): Usability, Emotions and Customer Satisfaction in Online Travel Booking. In Hitz, M., Sigala, M., Murphy, J. (Hrsg.), Information and Communication Technologies in Tourism (135-146). Wien: Springer Verlag.
Doi: https://doi.org/10.1007/3-211-32710-X_21Kropfberger, D., Mödritscher, G., Waiguny, M.K.J (2006): Markenführung und Controlling: Der Markenwert in der Balanced Scorecard. In Strebinger, A., Mayerhofer, W., Kurz, H. (Hrsg.), Werbe- und Markenforschung: Meilensteine – State of the Art – Perspektiven (487-520). Wiesbaden: Gabler.
Doi: https://doi.org/10.1007/978-3-8349-9069-3Eixelsberger, W., Mödritscher, G., Toschkov, A., Waiguny, M.K.J (2006): Multi-Channel-Strategien von Retail Banken. BIT – Banking and Information Technology, 6(4): 37.
Matzler, K., Waiguny, M.K.J (2005): Customer Confusion in Online Hotel Booking. In Frew, A. (Hrsg.), Information and Communication Technologies in Tourism 2005 Proceedings of the International Conference in Innsbruck, Austria, 2005 (306-317 ). Wien: Springer.
Doi: https://doi.org/10.1007/3-211-27283-6_28Waiguny, M., Toschkov, A. (2005): Usability Evaluation for Relationship oriented Web-Sites. In Cunningham, P., Cunningham, M. (Hrsg.), Innovation and the Knowledge Economy – Issues, Applications, Case Studies (303-310). Amsterdam: IOS Press.
Prof.(FH) Mag. Dr. Martin WaigunyAkademischer Leiter
Zulassung & Aufnahme – die nächsten Schritte
Sie haben einen Studiengang gefunden, der perfekt zu Ihnen passt? Sehr gut – das Wichtigste ist damit schon geschafft. Informieren Sie sich jetzt über die nächsten Schritte. Wir haben alle relevanten Informationen für Sie zusammengefasst.
- 1
Zugangsvoraussetzungen
Wir informieren Sie gerne darüber, welche Voraussetzungen Sie für die Bewerbung mitbringen müssen.
- IELTS Academic Training – mindestens 7.0 Overall Band Score
- Cambridge Certificate – Level C1
- 2
Aufnahmeverfahren
Vorbereitung ist alles – lesen Sie nach, wie das Aufnahmeverfahren im Detail aussehen wird.
- 3
Termine und Fristen
Welche Termine müssen Sie für Ihre Online-Bewerbung im Auge behalten? Verschaffen Sie sich einen Überblick.
- 4
Online Bewerben
Sie haben sich für einen unserer Studiengänge entschieden? Zuerst einmal: Gratulation und vielen Dank für Ihr Vertrauen! Gerne führen wir Sie Schritt für Schritt durch Ihre Online-Bewerbung.
- 5
Studienrelevante Termine
Sie planen gerne voraus und möchten wissen, wann Ihr Studiengang startet? Hier werden Sie fündig!
Zugangsvoraussetzungen
Welche Zugangsvoraussetzungen gelten für unsere Master-Studiengänge?
Ein Master-Studium setzt voraus, dass Sie zuvor ein facheinschlägiges Bachelor-Studium oder ein gleichwertiges Studium mit mindestens 6 Semestern und 180 ECTS an einer anerkannten in- oder ausländischen postsekundären Bildungseinrichtung absolviert haben.
Wenn die Facheinschlägigkeit Ihres Grundstudiums nicht eindeutig gegeben ist – wenn also zum Beispiel ein fachfremdes Studium im Vorfeld absolviert wurde –, werden Ihre Qualifikationen nach Einlangen der vollständigen Bewerbungsunterlagen durch die zuständigen Stellen im Detail geprüft.
Informationen über zulässige Vorstudien
Müssen Sie während des Studiums eine berufliche Tätigkeit nachweisen?
Wir sind überzeugt: Eine enge Verknüpfung von Theorie und Praxis ist der Schlüssel zum Erfolg eines berufsbegleitenden Studiums. Daher sind im Studienplan Praktikumseinheiten fix vorgesehen. Wenn Sie allerdings einer einschlägigen Berufstätigkeit nachgehen, werden diese ECTS semesterweise angerechnet.
Andernfalls müssen Sie ein Praktikum im Ausmaß der jeweiligen ECTS-Workload erbringen: 1 ECTS entspricht dabei 25 Stunden.
Welchen Sprachnachweis benötigen Sie für unseren englischsprachigen Master-Studiengang?
Wenn Englisch Ihre Muttersprache ist oder wenn Sie ein Vorstudium zur Gänze in englischer Sprache absolviert haben, sind Sie auf der sicheren Seite – dann brauchen Sie keine zusätzlichen Zertifikate.
Ansonsten müssen Sie einen der folgenden Nachweise erbringen:
Das Sprachzertifikat sollte nicht älter als zwei Jahre sein, es kann bis zum Studienbeginn nachgereicht werden. In diesem Fall laden Sie bitte bei Ihrer Bewerbung eine Kopie der Anmeldebestätigung hoch.
Sie besitzen keines der erforderlichen Zertifikate? An der IMC Fachhochschule Krems können Sie sowohl einen IELTS Vorbereitungsworkshop als auch das IELTS Zertifikat absolvieren. Bei Interesse wenden Sie sich an unsere Language Services oder direkt an sonja.berger(at)fh-krems.ac.at.
Wichtig
Steht Ihnen der Präsenz- beziehungsweise Zivildienst noch bevor? Als männlicher Bewerber mit österreichischer Staatsbürgerschaft empfehlen wir Ihnen dringend, die Wehrpflicht noch vor dem Studium abzuleisten. So können Sie Ihr Studium ohne Unterbrechung durchführen und direkt nach dem Studium in das Berufsleben einsteigen.
Aufnahmeverfahren
Aufnahmegespräch
Bei unseren Master-Studiengängen steht die Person im Mittelpunkt. Deshalb möchten wir Sie im Aufnahmeverfahren gerne persönlich kennenlernen.
Im Rahmen der Online-Bewerbung ist ein Motivationsschreiben zu verfassen. Vorgegebene Fragen zu Ihren Beweggründen finden Sie in der Online-Bewerbung. In Ihren Antworten, die Sie in eigens dafür vorgesehene Eingabefelder eintragen, setzen sich mit den Fragestellungen auseinander und erörtern Ihre Studienmotivation. Für Ihr Aufnahmegespräch werden Ihr Motivationsschreiben und Ihr Lebenslauf als Grundlage herangezogen. Das Aufnahmegespräch ist ein Einzelgespräch, in der Regel mit dem Studiengangsleiter bzw. der Studiengangsleiterin.
Neben dem persönlichen Kennenlernen werden Ihre Beweggründe für das Studium besprochen, sowie Ihr fachlicher Background und Ihre bisher erworbenen Kompetenzen diskutiert. Es wird besonders auf Ihre fachlichen Vorkenntnisse, Ihre Methoden- und Sprachkompetenz und Ihre allgemeine Eignung in Hinsicht auf Ihr angestrebtes Master-Studium geachtet.
Das Aufnahmegespräch findet entweder online über Microsoft Teams oder Vorort statt und wird in der Unterrichtssprache des Studiengangs geführt.
Welche Aufnahmetermine gibt es?
Sie haben in der Regel die Wahl zwischen mehreren Aufnahmetagen, die mit Kontingenten hinterlegt sind. Im Zuge der Online-Bewerbung können Sie Ihren bevorzugten Termin auswählen. Um noch von der vollen Auswahl an Terminen profitieren zu können, empfehlen wir Ihnen, Ihre Bewerbung rechtzeitig durchzuführen.
Verschaffen Sie sich jetzt einen Überblick über die für Sie relevanten Termine:
Aufnahmegespräch
20.05.202210.06.202217.06.202201.07.202215.07.2022Nachdem Sie Ihre Online Bewerbung erfolgreich abgeschlossen haben, wird Ihre Bewerbung auf Vollständigkeit und Richtigkeit geprüft. Sobald dieser Vorgang abgeschlossen ist, informieren wir Sie per E-Mail und bestätigen dabei auch den Aufnahmetermin.
Fragen zum Studienangebot?
Studienberatung
Sie haben Fragen zu den Zugangsvoraussetzungen, zum Aufnahmeverfahren und Co? Unsere Studienberatung hilft Ihnen gerne weiter.
Ask a Student
Richten Sie Ihre Fragen direkt an unsere Studierenden und holen Sie sich Erfahrungen aus erster Hand. Unsere Facebook-Gruppe macht es möglich.
Zur Facebook-Seite
Ask Claudia
Sie möchten Informationen aus erster Hand zum Studiengang International Business and Economic Diplomacy? Kontaktieren Sie Claudia direkt, sie beantwortet Ihnen gerne alle Fragen zum Studium.
[email protected]Diese Studiengänge könnten Sie auch interessieren

Marketing

Digital Business Innovation and Transformation

Management
