Bachelor-Studium Business Administration
Was passiert, wenn man VWL, BWL und Management-Skills zu einem Bachelor-Studium verdichtet? Dann studiert man unseren Bachelor-Studiengang Business Administration an der IMC FH Krems.
Nach 3 Jahren Studium haben Sie sich eine gute Basis geschaffen, um Teams zu führen, kleine, aber auch ganz große Projekte selbstständig zu managen, in der Unternehmenskommunikation zu arbeiten, mit Ihren digitalen Skills zu überzeugen – und eine internationale Karriere zu starten.
Der Studienbeitrag zzgl. 20,70 EUR ÖH-Beitrag gilt für EU- bzw. EWR-Staatsbürgerinnen und -Staatsbürger. Bitte beachten Sie, dass für Nicht-EU/EWR-Staatsbürgerinnen und -Staatsbürger eigene Studienbeiträge gelten.
Das Studium
Den Hauptfokus legen Sie mit Ihrem Studium auf zentrale Bereiche aus der Betriebswirtschaft und der Volkswirtschaft. Im modular aufgebauten Studium lernen Sie, fachlich fundiert mit den unternehmens- und abteilungsinternen Strukturen und Abläufen umzugehen. Dadurch können Sie später in Ihrem Berufsleben in unterschiedlichen Organisationen vielfältige Aufgabenbereiche ausführen und managen.
Unternehmenskommunikation trifft auf Projektmanagement und digitale Skills
Im zweiten und dritten Studienjahr komplettieren Sie das Managementwissen mit vertieften Kenntnissen in den Modulen International Project Management, Corporate Communication und Digital Transformation. Sie müssen sich nicht entscheiden: Das Studium bietet Ihnen das Beste aus drei Welten.
Eine besondere Community von der ersten Minute an
Der besondere IMC Spirit ist an unserer Fachhochschule überall spürbar. Hier ist man mehr als nur eine „Nummer“ – jede Studierende und jeder Studierende wird persönlich betreut und kann sich individuell entfalten. Eine Besonderheit im Studiengang Business Administration: Durch das beliebte Buddy-System können Sie sich im ersten Studienjahr Tipps und Anregungen von Studierenden der höheren Semester holen. So starten Sie garantiert gut ins Studium.
Einfach international
Ihr internationales Netzwerk bauen Sie ab dem ersten Studientag auf, denn Sie studieren mit Kolleginnen und Kollegen aus aller Welt. Optional sammeln Sie im 2. Studienjahr internationale Erfahrung durch ein Auslandssemester an einer unserer zahlreichen Partner-Universitäten.
Spätestens im 5. Semester wagen Sie dann endgültig den Schritt ins Ausland – das Praktikumssemester findet verpflichtend außerhalb des eigenen Heimatlands statt.
TIPP
Gemeinsam mit der KEDGE Business School - Campus Bordeaux, France bieten wir ein Dual Degree an. Zusätzlich zum Bachelor of Arts an der IMC FH Krems kann Ihnen der Abschluss unserer Partner-Hochschule verliehen werden.
Betriebswirtschaft leicht erklärt
Die Betriebswirtschaftslehre verfolgt das Ziel, die Aufgabenbereiche, Herangehensweisen und Zielsetzungen der einzelnen Unternehmensbereiche zu planen, durchzuführen und im Nachhinein zu kontrollieren.
Dabei gibt es wichtige Funktionsbereiche: Finanzmanagement, Rechnungswesen und Controlling, Strategisches Management, Marketing, Personalmanagement und Logistik.
Schwerpunkte: Business Administration
Im Bachelor-Studium Business Administration vermitteln wir Ihnen eine breite betriebswirtschaftliche Basis. Diese wird abgerundet durch Kenntnisse in wesentlichen Bereichen des Wirtschaftsrechts auf europäischer und internationaler Ebene. Aber das ist noch nicht alles: Zusätzlich zu den betriebswirtschaftlichen und rechtlichen Grundlagen erwerben Sie fundierte Kompetenzen in der Unternehmenskommunikation, im Projektmanagement und in Digital Transformation.
Unternehmenskommunikation alias Corporate Communications (18 ECTS)
Die Unternehmenskommunikation – auch Corporate Communications genannt – beschreibt die Kommunikation eines Unternehmens nach außen und nach innen.
Sie verfolgt also das Ziel, die Wahrnehmung der verschiedenen Zielgruppen in Bezug auf ein Unternehmen zu prägen. Kurz: Eine zielgruppenorientierte und glaubwürdige Kommunikationsstrategie trägt ganz wesentlich zum Unternehmenserfolg bei.
Man kann die Unternehmenskommunikation grob in 2 Teilbereiche einteilen: die interne und die externe Kommunikation. Auch in diesen Teilbereichen gibt es wiederum Unterscheidungen. Aufgabenbereiche reichen von Public Relations über Online-Kunden-Kommunikation und internes Markenmanagement bis Investor Relations.
Projektmanagement alias International Project Management (18 ECTS)
Ein Projekt ist eine zeitlich befristete, innovative – das heißt nicht alltägliche oder wiederkehrende – und teils auch risikobehaftete Aufgabenstellung. Aufgrund ihrer Komplexität erfordert sie Projektmanagement.
Daher ist auch klar: Ein Projekt auf internationalem Niveau ist im Normalfall noch vielschichtiger. Gut geplantes und durchgeführtes Projektmanagement wird also zum Schlüssel für den Erfolg. Als Projektmanagerin oder Projektmanager werden Sie vor allem für die Abstimmung, Koordination und Führung aller Vorgänge während des Projektverlaufs verantwortlich sein.
Besonders wichtig ist dabei eine strukturierte Vorgehensweise. In unserem Studiengang lernen Sie agile Projektmanagementansätze kennen. Agiles Management zeichnet sich dadurch aus, dass man im Team schnell, flexibel und proaktiv auf Veränderungen reagieren kann.
Digitale Transformation (7 ECTS)
Digitale Transformation beschreibt einen fortlaufenden Veränderungsprozess, der durch digitale Technologien begünstigt und vorangetrieben wird. Für Unternehmen ist es erfolgsentscheidend, sich auf diese Veränderungen proaktiv einzustellen.
Digitalisierung bietet für Unternehmen zahlreiche Chancen, aber auch Herausforderungen. Arbeitnehmer von morgen müssen daher ein fundiertes Verständnis der digitalen Wirtschaft und digitaler Trends aufweisen, um zukünftig zum Unternehmenserfolg beitragen zu können. Dabei ist es von zentraler Bedeutung, bestehende Modelle und Normen zu hinterfragen und in Hinblick auf aufkommende digitale Möglichkeiten neue Wege einzuschlagen.
" Unser Bachelor-Studium Business Administration bietet eine einzigartige Möglichkeit zu wachsen. Das freiwillige Auslandssemester, das Berufspraktikum im Ausland, die Schwerpunkte und die starke internationale Orientierung – als Studierender haben Sie alle Möglichkeiten, Akzente zu setzen und so Ihren persönlichen USP (Unique Selling Proposition) zu entwickeln. "
Studiengangsleiterin Alexandra Kuhnle-Schadn
Erfolgskonzept: Theorie + Praxis
Das Studium umfasst 3 Säulen:
- 1
1. Die Grundlagen
In den Semestern 1-3
Im Studium beschäftigen Sie sich mit Betriebswirtschaft, Volkswirtschaft und den Kernbereichen des Managements wie zum Beispiel Marketing, Finanzierung & Controlling und Personalmanagement.
Darüber hinaus setzen Sie sich ausführlich mit Unternehmenskommunikation und Projektmanagement auseinander. So schaffen Sie eine optimale Grundlage für die Schwerpunkte im 4. und 6. Semester. Die internationale Ausrichtung des Studiums hilft Ihnen außerdem dabei, Ihre interkulturellen und soziodynamischen Fähigkeiten zu stärken.
- 2
2. Das Praxis-Semester
Im Semester 5
Im 5. Semester wenden Sie das erlernte Wissen im Praktikumssemester – das bei uns auch PTS (Practical Training Semester) genannt wird – an. Insgesamt sind Sie mindestens 22 Wochen in Ihrer Praktikumseinrichtung tätig.
Das Praktikum findet verpflichtend im Ausland statt. Vor, während und nach dem Pflichtpraktikum bekommen Sie von unserer Career Services Stelle einen Praktikumscoach zur Seite gestellt. Egal ob Tipps für die Praktikumssuche, Hilfestellung beim Ansuchen um Fördermöglichkeiten wie zum Beispiel Erasmus oder vertragliche Angelegenheiten – Sie werden die persönliche Betreuung zu schätzen wissen.
Während des Praktikums „schnuppern“ Sie in einen Unternehmensbereich, der Sie besonders interessiert und sammeln dort wertvolle Berufserfahrung. Dadurch wissen Sie am Ende des Studiums, wohin die Reise gehen soll – und haben dank der praktischen Erfahrungen Vorteile im Berufseinstieg.
- 3
3. Die Spezialisierung
In den Semestern 4 & 6
Im 4. und 6. Semester vertiefen Sie Ihr fachliches Wissen in den Bereichen Corporate Communications, International Project Management (jeweils 18 ECTS) und Digital Transformation (7 ECTS). Sie erwerben die Kompetenzen, um später im Berufsalltag Teams und Projekte selbstständig führen zu können. Auch in der Unternehmenskommunikation und in Hinblick auf digitale Unternehmensmodelle werden Sie mit neuen Ideen und Herangehensweisen positiv auffallen – und all das definitiv auf internationalem Niveau.
Im Schwerpunkt Corporate Communications eignen Sie sich verschiedene Kommunikationstools an und lernen, die Qualität von Kommunikationsbotschaften zu bewerten und zielgruppengerechte Texte zu verfassen.
Im Schwerpunkt International Project Management beschäftigen Sie sich mit den Erfolgsmerkmalen von erfolgreichen internationalen Projekten. Ein zentraler Bestandteil: Projekt-Finanzierung und Monitoring.
Im Schwerpunkt Digital Transformation hinterfragen Sie bestehende Unternehmensmodelle und suchen nach neuen digitalen Lösungen für Unternehmen.
Studienplan
Was wird Sie im Studium genau erwarten? Der Studienplan gibt Ihnen eine Übersicht.
Klicken Sie auf die einzelnen Lehrveranstaltungen um nähere Informationen zu erhalten.
Course SWS ECTS Principles of Management Principles of Management 2 3 Principles of Management
Module: Principles of ManagementRoot module: Principles of ManagementSemester: 1 Course code: B_POM1VO Contact hours per week: 2 ECTS: 3Course Content:- Management history and the development of management theories and concepts
- Managerial levels, skills a manager needs, tasks a manager performs, roles a manager plays
- Key business administration concepts, efficiency principle (efficiency and effectiveness), minimum and maximum principles
- Overview of company functions
- Management: definitions and principles of management (the 4 management functions: planning, organizing, leading, controlling)
- Marketing: basics and principles, 4Ps
- Basics and principles of
- Production, procurement and logistics
- Investment, finance and accounting
- The business environment – stakeholders and stakeholder management
- Company vision and mission
- Business administration in an academic context: Taylorsim, PIMS model; principles and examples of scientific research in management
Course outcome:Upon completion of the course, students are able to
- explain the four management functions: planning, organizing, leading, controlling,
- explain key business administration concepts, such as the efficiency principle and minimum and maximum principles,
- give an overview of company functions (management, controlling, marketing, procurement, production, investment, finance, accounting),
- analyse a business environment and understand how different stakeholders of an organisation have to be taken care of,
- give examples of a company’s vision and mission,
- explain different managerial levels, skills a manager needs, tasks a manager performs and roles a manager plays,
- explain the milestones in management history and the development of management theories and concepts,
- explain business administration in an academic context as well as basic concepts and theories used in scientific research on management.
Entrepreneurship 1 1 Entrepreneurship
Module: Principles of ManagementRoot module: Principles of ManagementSemester: 1 Course code: ES1ILV Contact hours per week: 1 ECTS: 1Course Content:- Exploring Enterprise, Entrepreneurship and Innovation
- The role of entrepreneurs
- Business opportunities
- Business models
- Business plan
- Startup and Growth management
- Resourcing the business and getting started
Course outcome:Upon completion of this course students are able to:
- explain the concept of entrepreneurship in the context of different strategies (formation, change/growth, succession),
- differentiate major theories and models of entrepreneurship and innovation management and apply to the analysis of case study problems,
- examine the importance of ethics and integrity in entrepreneurship and how to act in an ethical manner,
- produce business models from ideas and write business plans.
Sustainability and Ethics in Leadership 1 1 Sustainability and Ethics in Leadership
Module: Principles of ManagementRoot module: Principles of ManagementSemester: 1 Course code: B_SEL1VO Contact hours per week: 1 ECTS: 1Course Content:- Current social, ecological and economic trends
- Principles and history of the concept of sustainable development
- Business ethics and its application in companies
- Leadership and its role in addressing future challenges in our society
Course outcome:Upon completion of this course, students are able to
- reflect on values and further conditions necessary for sustainable leadership,
- explain practical tools for leadership, sustainability and ethics,
- discuss their role in business contributing to the Sustainable Development Goals.
Group Dynamics 1 1 Group Dynamics
Module: Principles of ManagementRoot module: Principles of ManagementSemester: 1 Course code: B_GD1WK Contact hours per week: 1 ECTS: 1Course Content:- Group dynamics in a business environment
- Difference between a group and a productive team
- Influences of actions and inaction
- Benefits of a strong and diverse team
Course outcome:Upon completion of the course, students are able to
- categorise the different roles in a group and explain what effect they have,
- illustrate, understand and improve communication processes within groups,
- use tools and methods to support their team,
- identify how a diverse group can turn into a successful team.
Business Data Operations Business Mathematics Business Mathematics - Theory 1 2 Business Mathematics - Theory
Module: Business MathematicsRoot module: Business Data OperationsSemester: 1 Course code: B_BM1VO Contact hours per week: 1 ECTS: 2Course Content:- Number formats
- Common units
- Levels of measurement
- Common business calculations
- Fundamentals of business mathematics with a special focus on modelling
- Fundamentals of financial mathematics
- Importance of fractions and ratios in business
- Line charts and logarithmic scaling
- Integral and differential calculus numerical and graphical approach
- Probability and random numbers
- Mathematical optimisation
Course outcome:Upon completion of the course, students are able to
- select and utilise numbers, measurements and units in the proper format,
- describe common business calculations as well as their objectives,
- discuss profitability in context of price elasticity,
- explain the time value of money,
- discuss probability estimates,
- describe the use of ratios,
- interpret time series data,
- discuss the use and pitfalls of mathematical optimisation.
Business Mathematics - Exercises 1 2 Business Mathematics - Exercises
Module: Business MathematicsRoot module: Business Data OperationsSemester: 1 Course code: B_BMEX1UE Contact hours per week: 1 ECTS: 2Course Content:- Exercises to apply the contents of the lecture “Business Mathematics – Theory” to course-specific problems. Utilisation of
- Number formats
- Common units
- Levels of measurement
- Common business calculations
- Fundamentals of business mathematics with a special focus on modelling
- Fundamentals of financial mathematics
- Importance of fractions and ratios in business
- Line charts and logarithmic scaling
- Integral and differential calculus numerical and graphical approach
- Probability and random numbers
- Mathematical optimisation
Course outcome:Upon completion of the course, students are able to
- select and utilise numbers, measurements and units in the proper format,
- independently perform fundamental business mathematics in context of business problems,
- perform and interpret break even analysis,
- discuss profitability in context of price elasticity,
- explain the time value of money,
- compound and discount cash flows,
- work with probability estimates,
- use ratios and fractions to assess situations,
- explore and analyse time series data.
Computational Thinking 1 2 Computational Thinking
Module: Business Data OperationsRoot module: Business Data OperationsSemester: 1 Course code: B_CT1ILV Contact hours per week: 1 ECTS: 2Course Content:- Basic terms in the area of computing
- Methods of Computational Thinking:
- Problem analysis
- Algorithmic design
Course outcome:Upon completion of the course, students are able to
- explain the basics of computing and typical steps in creating a program and explain them using simple programming languages such as Scratch or Sphero,
- explain and apply computational thinking methods such as problem resolution, pattern recognition, abstraction and algorithmic design to problem analysis and solution development,
- write, test and edit algorithms for a program using flowcharts and pseudocode.
Principles of Accounting, Finance and Investment Accounting I 2 4 Accounting I
Module: Principles of Accounting, Finance and InvestmentRoot module: Principles of Accounting, Finance and InvestmentSemester: 1 Course code: B_ACC1ILV Contact hours per week: 2 ECTS: 4Course Content:- Introduction to accounting (Financial Accounting, Management Accounting and Finance)
- Fundamentals of financial accounting
- Major financial statements
- Accounting structure and accounting cycle
- Double-entry bookkeeping
- Posting of common business transactions
- Value added tax
Course outcome:Upon completion of this course, students are able to
- apply the principles of accounting and explain how the various sections of an accounting system co-ordinate,
- explain the effects of accounting rules,
- establish simple annual accounts incorporating accounting adjustments,
- distinguish between private and public limited companies,
- prepare a basic set of company accounts.
Finance and Investment 1 2 Finance and Investment
Module: Principles of Accounting, Finance and InvestmentRoot module: Principles of Accounting, Finance and InvestmentSemester: 1 Course code: FI1VO Contact hours per week: 1 ECTS: 2Course Content:- Fundamentals of financial management (goals, functions, organizational integration etc.)
- Static and dynamic investment assessment/calculation methods (including a critical evaluation)
- Corporate financing (decision criteria, internal vs. external financing, equity vs. debt financing)
- calculation of financial key figures
Course outcome:Upon completion of this course students are able to:
- explain the main functions and goals of finance in a company
- apply different fundamental investment assessment methods
- evaluate advantages and disadvantages of financial instruments
- analyse a company's financial situation
Research Skills Foundations of Empirical Social Research 1 1 Foundations of Empirical Social Research
Module: Research SkillsRoot module: Research SkillsSemester: 1 Course code: B_FESR1VO Contact hours per week: 1 ECTS: 1Course Content:Fundamentals of Philosophy of Science
- Induction, deduction
- Gain of knowledge, logical conclusions
- Theory, model, concept
- Research questions, hypotheses
- Ethics in research
Methods overview
- Qualitative & quantitative methods (surveys, experiments, overviews, interviews, focus groups)
- quality criteria of scientific measurements (reliability, validity)
- Constructs and operationalization
- Method combination
- Sampling
Basic principles of scientific work
- Process of scientific research processes, in particular topic identifica-tion, research questions and method selection
- citation standards, source research and criticism
Development of scientific work
Course outcome:Upon completion of the course, students are able to
- Design and methods:
o to explain the difference between qualitative and quantitative methods and research approaches and their quality criteria,
o to clearly identify the main components of a series of qualitative and quantitative methods, to explain their application and the combination of different methods,
o to name ethical standards of scientific research.
- Sampling and measurement:
o define different sampling methods,
o to explain the basics of the measurement of constructs.
- Procedure and the process of the survey:
o to present the different phases of the research process,
o find suitable literature for a scientific work and cite sources,
o to explain the standard structure of a scientific work.
Principles of Business Data Analysis 2 3 Principles of Business Data Analysis
Module: Research SkillsRoot module: Research SkillsSemester: 1 Course code: B_PBDA1ILV Contact hours per week: 2 ECTS: 3Course Content:- Data collection, formatting, formulas, functions, charts, data lists and pivot tables
- Interaction with relational data sources, form controls
- Working with a spreadsheet program
Course outcome:Upon completion of the course, students are able to
- using a spreadsheet program to solve economic problems using formulas, functions and diagrams and
- explain the relationship with relational databases.
Research Methods in Business 1 2 Research Methods in Business
Module: Research SkillsRoot module: Research SkillsSemester: 1 Course code: RMB1WK Contact hours per week: 1 ECTS: 2Course Content:- Introduction to qualitative research
- Different types of qualitative research
- The qualitative interview
- Qualitative data analysis
Course outcome:Upon completion of this course students are able to:
- develop research questions for business research problems,
- explain different approaches to the analysis of qualitative data e.g. content analysis and narrative analysis,
- explain the role of qualitative research in business,
- conduct a qualitative interview.
Human Resource Management Principles of Psychology 2 3 Principles of Psychology
Module: Human Resource ManagementRoot module: Human Resource ManagementSemester: 1 Course code: POP1ILV Contact hours per week: 2 ECTS: 3Course Content:- Attribution and social judgements
- Social representations
- Self, identity and society
- Aggression and anti-social behaviour
- Pro-social behaviour
- Inter- and intra-group relations
- Motivation theories
- Group dynamics
Course outcome:Upon completion of this course students are able to:
- explain motivation, how it is influenced, and major theories about motivation,
- evaluate the main social psychological theoretical approaches to behaviour,
- apply social psychological theory to everyday examples of social behaviour and considerations of behaviour change,
- represent findings of key research studies into group and individual social behaviour.
Introduction Human Resource Management 2 3 Introduction Human Resource Management
Module: Human Resource ManagementRoot module: Human Resource ManagementSemester: 1 Course code: IHRM1ILV Contact hours per week: 2 ECTS: 3Course Content:- Fundamentals and the organization of HR management
- Personnel requirement and planning
- Recruiting and selecting personnel
- Development of personnel
- Laying of personnel
- Payment systems: Reward, Performance and Rewarding Performance
- Selected issues from skilled worker shortage, employer branding, retention management, skills management, diversity management
Course outcome:Upon completion of this course students are able to:
- explain current developments and trends in (international) human resource management practice,
- explain different staff recruitment tools and justify their implementation,
- explain the recruiting and selection process of staff,
- explain the principles of personnel development,
- explain reasons for lay-offs and suggest options of making adequate redundancies.
Course SWS ECTS Organisation and Management Behaviour Organisation Theory and Organisation Development 1 3 Organisation Theory and Organisation Development
Module: Organisation and Management BehaviourRoot module: Organisation and Management BehaviourSemester: 2 Course code: OTOD2VO Contact hours per week: 1 ECTS: 3Course Content:- Fundamentals of Organization(s): images of and metaphors for organization, organization and environment
- Organizational Structure and Organizational Architecture: elements of structure, bureaucracy
- Culture and Organization: national culture, organizational culture
- Power and Politics in Organizations: sources of power, politics and influence tactics, alternative views on power
- Basics of Organizational development: relation to structure, culture and politics
Course outcome:Upon completion of this course students are able to:
- explain the relationship between organisational behaviour and management practice,
- analyse competing theoretical perspectives on organisational behaviour,
- explain how organizational development is related to structure, culture and politics,
- analyse a case illustrating the applicability and usefuleness of theoretical concepts with regard to organizational culture, structure and politics.
Case Studies in Organizational Development 1 2 Case Studies in Organizational Development
Module: Organisation and Management BehaviourRoot module: Organisation and Management BehaviourSemester: 2 Course code: CSOD2ILV Contact hours per week: 1 ECTS: 2Course Content:- Fundamentals of organizational behavior
- Individual processes of the organization
- Changes in the organization
- Management of organization, leadership
- Organizational culture
- Communication in the organization
Course outcome:Upon completion of this course students are able to:
- explain the feasibility and consequences of different approaches to organizational development and change
- apply case analysis as qualitative research method for organisation analysis
- differentiate the feasibility and consequences of different approaches to organizational development and change
Rhetoric and Presentation 1 1 Rhetoric and Presentation
Module: Organisation and Management BehaviourRoot module: Organisation and Management BehaviourSemester: 2 Course code: B_RP2WS Contact hours per week: 1 ECTS: 1Course Content:- Prepare and structure a convincing business presentation
- Handling of different media in a professional way
- Guiding audience attention, manage interruptions and objections
- Use of voice and diction to raise attention levels, dramatic pauses and key gestures to reinforce arguments
Course outcome:Upon completion of the course, students are able to
- create and structure a professional business presentation,
- master a variety of media to improve performance and impact,
- show vocal abilities to get attention and support arguments,
- demonstrate efficient rhetoric tools to get the point across
Managerial Accounting Managerial Accounting I 2 3 Managerial Accounting I
Module: Managerial AccountingRoot module: Managerial AccountingSemester: 2 Course code: MGI2ILV Contact hours per week: 2 ECTS: 3Course Content:- Introduction to cost accounting (terms, concepts and purpose)
- Cost-volume-profit-analysis
- Classification of costs, cost behaviour
- Cost type accounting
- Cost center accounting
- Cost unit accounting, cost pricing
- Relevant costs and benefits for decision making (introduction)
- Marginal analysis, break-even-point, contribution (introduction)
Course outcome:Upon completion of this course students are able to:
- explain the structure and tasks of cost accounting
- apply cost accounting as a tool for information, decision-making and planning
- evaluate alternative management accounting systems
Accounting II 2 3 Accounting II
Module: Managerial AccountingRoot module: Managerial AccountingSemester: 2 Course code: ACCII2ILV Contact hours per week: 2 ECTS: 3Course Content:- Different accounting standards (Austrian GAAP & IFRS)
- Accounting rules and principles
- Valuation of assets and liabilites
- Year-end adjustment postings
- Financial statements for different types of companies
- Cash flow calculation and cash flow analysis
- Financial report analysis (including ratios)
Course outcome:- Different accounting standards (Austrian GAAP & IFRS)
- Accounting rules and principles
- Valuation of assets and liabilites
- Year-end adjustment postings
- Financial statements for different types of companies
- Cash flow calculation and cash flow analysis
- Financial report analysis (including ratios)
Data Analytics Business Statistics Business Statistics - Theory 1 2 Business Statistics - Theory
Module: Business StatisticsRoot module: Data AnalyticsSemester: 2 Course code: B_BS2VO Contact hours per week: 1 ECTS: 2Course Content:- Fundamental statistics concepts, univariate data description, bivariate data description and multivariate methods
- Measures of central tendency and variance
- Fundamentals of probability calculation, and theoretical distribution
- Binomial and standard normal distribution
- Z-Score/base**s
- Sampling and sampling error
- Sources of bias and error
- Measures of reliability
- Validity
- Estimation methods
- Statistical tests
- Regression analysis
- Visualisation and interpretation of data
Course outcome:Upon completion of the course, students are able to
- select the proper level of measurement and design a sample,
- discuss the use and interpretation of statistics,
- differentiate validity and reliability,
- discuss measures of central tendency and variance,
- interpret z-scores,
- explain different sources of bias,
- explain the application and limitation of simple linear regression.
Business Statistics - Exercises 1 2 Business Statistics - Exercises
Module: Business StatisticsRoot module: Data AnalyticsSemester: 2 Course code: B_BSEX2UE Contact hours per week: 1 ECTS: 2Course Content:- Exercises to apply the contents of the Lecture “Business Mathematics – Theory” to programme specific problems. Utilisation of
- Fundamental statistics concepts, univariate data description, bivariate data description and multivariate methods
- Measures of central tendency and variance
- Fundamentals of probability calculation and theoretical distribution
- Binomial and standard normal distribution
- Z-Score/base**s
- Sampling and sampling error
- Sources of bias and error
- Measures of reliability
- Validity
- Estimation methods
- Statistical tests
- Regression analysis
- Visualisation and interpretation of data
Course outcome:Upon completion of the course, students are able to
- select the proper level of measurement and design a sample,
- discuss the use and interpretation of statistics,
- differentiate validity and reliability,
- discuss measures of central tendency and variance,
- interpret z-scores,
- explain different sources of bias,
- explain the application and limitation of simple linear regression.
Data Base and Data Analytics 1 2 Data Base and Data Analytics
Module: Data AnalyticsRoot module: Data AnalyticsSemester: 2 Course code: DBDA2WK Contact hours per week: 1 ECTS: 2Course Content:- Introduction to Databases and Transactions, Data Models
- Database design and relational databases
- Data Analytics and Queries with SQL
- Developing databases with multiple tables and applying normalization
- Relational database systems, modeling, integrating external Data sources using different data formats (including graph-data or semantic Web data)
Course outcome:Upon completion of this course students are able to:
- create an application to dynamically integrate and extract data in a databases,
- create a normalized relational database,
- produce simple visual and statistical analytics tasks (mini-reports).
Microeconomics and International Business Microeconomics 2 3 Microeconomics
Module: Microeconomics and International BusinessRoot module: Microeconomics and International BusinessSemester: 2 Course code: B_MIC2VO Contact hours per week: 2 ECTS: 3Course Content:- Basics (scarcity, positive vs. normative, micro- vs. macroeconomics, opportunity cost, sunk cost)
- Consumer choice
- Budget
- Preferences and utility
- Income and substitution effect
- Individual demand
- Market demand
- Elasticities (price elasticity of demand, cross-price elasticity, income elasticity)
- Production Theory
- Production in the short and long run
- Cost
- Profit maximisation
- Individual and market supply
- Market
- Market equilibrium
- Welfare analysis (consumer and producer surplus)
- Price floors and price ceilings
- Market competition (perfect competition vs. monopoly)
- Market failures and government intervention
- Externalities
- Public goods
Course outcome:Upon completion of this course, students are able to
- explain and analyse consumer behavior and graphically solve the utility maximisation problem including the impact of price and income changes on the consumption choice,
- explain and analyse behavior of the firm and graphically solve and mathematically the profit maximisation problem under perfect competition and monopoly,
- graphically and mathematically determine the consumer and producer surplus as well as how those are affected by price floors and price ceilings as well as changes resulting from monopolistic competition,
- explain and analyse market failure and the role of the government,
- explain and analyse different policies from an economic perspective.
International Business 1 3 International Business
Module: Microeconomics and International BusinessRoot module: Microeconomics and International BusinessSemester: 2 Course code: IB2ILV Contact hours per week: 1 ECTS: 3Course Content:This course draws upon international business theory and practice for understanding the international business context. This course will provide students with the knowledge, skills, and abilities to understand the global economic, political, cultural and social environment within which firms operate. Topics included are:
- International business environment
- International business operations (Global Marketing, Global R&D, Global HRM, Accounting in the international business)
- Globalization: political, legal, economic, influences.
- Global production, outsourcing and supply chain management
- Economic Integration and Cooperation
- Global Monetary Environments
- International Trade
Course outcome:Upon completion of this course students are able to:
- explain the processes of internationalization and globalization,
- summarize challenges of international business,
- implement theoretical concepts to empirical situations, particularly through an understanding of how business adapts to the international business environment,
- analyse public policy processes from a corporate perspective, thereby shedding light on both corporate strategies towards political, regulatory, and associated processes.
Law Principles of Private and Public Law 2 2 Principles of Private and Public Law
Module: LawRoot module: LawSemester: 2 Course code: B_PPL2VO Contact hours per week: 2 ECTS: 2Course Content:- Introduction to Public Law
- Sources of law, hierarchical structure of legislation
- Introduction to Private Law
- Contract and liability law, natural and legal person
- Introduction to European Union Law and Criminal Law
- The civil law system and the common law system
Course outcome:Upon completion of the course, students are able to
- explain the role of law and the essential legal terms,
- explain the basics of the Austrian and the European Union legal system (legislative, executive and judicial branch of state),
- explain the essentials of Public Law, Private Law and Criminal Law.
Business Law 2 4 Business Law
Module: LawRoot module: LawSemester: 2 Course code: BL2ILV Contact hours per week: 2 ECTS: 4Course Content:- Company law: choice of legal form, managing directors' duties and fundamentals of mergers & acquisitions
- Intellectual Property Law: Patent, Trade Mark, Design, and Trade Secrets
- Alternative dispute resolution methods: ways of settling disputes out of court (arbitration, mediation)
- Labour law
- Data protection law
- Commerce and consumer protection
Course outcome:Upon completion of this course students are able to:
- explain the legal framework of business, its basic principles and its relevant legal terms in Austria and in the global context
- implement basic principles to legal case studies
- explain the linkages between private and business law
Course SWS ECTS Law and Procurement European and International Law 2 3 European and International Law
Module: Law and ProcurementRoot module: Law and ProcurementSemester: 3 Course code: EIL3VO Contact hours per week: 2 ECTS: 3Course Content:- Institutional structure of the European Union
- The nature of European law, legal competences, decision-making at the EU level and legal protection
- The freedoms of the European Union
- European Procurement Law and European Antitrust Law
- Fundamentals of International Law: Subjects of International Law and its legal sources
- The interaction between European/International Law and domestic law
- International Investment Protection: Diplomatic Protection and Investment Treaties
- Introduction to Incoterms
- International Law and Human Rights in business context
- Free Trade Agreements and Procurement Law
Course outcome:Upon completion of this course students are able to:
- Classify selected topics from the International Law sector: Investment Protection, Free Trade Treaties and Procurement Law, Human Rights in the context of International Business
- Explain the functioning and structure of the European Union, its institutions, sources of law, its core principles and the interaction between EU law and domestic law
- Apply the functioning and structure of International Law, its core principles, sources of law and the interaction between EU law and domestic law
- Differentiate the Internal Market and the four freedoms, European Procurement Law and European Antitrust Law as instruments to guarantee the functioning of the Internal Market
- Examine the rules of European and International Law to case studies thereby refining their methods of legal problem solving
Procurement, Production and Logistics 2 3 Procurement, Production and Logistics
Module: Law and ProcurementRoot module: Law and ProcurementSemester: 3 Course code: PPL3VO Contact hours per week: 2 ECTS: 3Course Content:- Introduction to purchasing and supply management
- Public procurement process and functions; Role of Public-Private partnerships
- Procurement practices and processes, Risk assessment and management
- Sourcing and Outsorcing; Contract Negotiations
- Worldwide sourcing: From domestic buying to international purchasing; Global Sourcing
- Tendering and sustainable procurement specifications
- Contract management
- Logistic goals and objectives
- Incoterms and their appropriate use
- Ethics and integrity in procurement
Course outcome:Upon completion of this course students are able to:
- explain the principles of effective procurement, the public procurement process, and the role of procurement strategy
- apply supplier relations management methods, taking account of legal, ethical, financial, and contractual issues.
- analyze the importance of ethics and integrity in procurement and how to act in an ethical manner.
- Differentiate systematic risk assessment and management processes to procurement activities
- Evaluate techniques and tools for the design and management of purchasing (procurement) systems
Management Control Management Control Systems 2 3 Management Control Systems
Module: Management ControlRoot module: Management ControlSemester: 3 Course code: MCS3ILV Contact hours per week: 2 ECTS: 3Course Content:- Management Control Systems in different Organizations
- Operative Management Control Methods and Task
- Strategic Management Control Methods and Tasks
- Performance Measurement Systems
- Balanced Scorecard Concept
- Organization of Management Control
Course outcome:Upon completion of this course students are able to:
- summarize the concept of management control
- apply Management Control Methods
- differentiate tasks of operative and strategic management control
- analyze the most important value driver in a goal-oriented manner
Managerial Accounting II 1 3 Managerial Accounting II
Module: Management ControlRoot module: Management ControlSemester: 3 Course code: MAII3ILV Contact hours per week: 1 ECTS: 3Course Content:- Flexible Budgets and Direct Cost Variances
- Decision Making and Relevant Information
- Activity-Based-Costing
- Process Costing
- Value-Based Management
Course outcome:Upon completion of this course students are able to:
- explain the structure and tasks of different costing concepts
- compare factors on financial decision making
- summarize value drivers in managerial accounting
- implement methods on process costing
- produce value-based management calculations
Project and Agility Management Fundamentals Agility Management Fundamentals 2 3 Agility Management Fundamentals
Module: Project and Agility Management FundamentalsRoot module: Project and Agility Management FundamentalsSemester: 3 Course code: AMF3WK Contact hours per week: 2 ECTS: 3Course Content:- Principles of Agility Management
- Agile management practices
- Agile organizational structures (e.g. Holacracy)
- Agile process management (e.g. SCRUM)
- Challenges in adopting agile methods
Course outcome:Upon completion of this course students are able to:
- summarize agile management methods
- implement an appropriate agile team structure and role descriptions
- differentiate the roles within an agile project team and the responsibilities of the roles contained within each dimension
- analyse benefits and limitations of agile management methods
- plan actions for each of the roles associated with an agile team.
- perform a presentation for a fictive project contractor
Project Management Fundamentals 2 3 Project Management Fundamentals
Module: Project and Agility Management FundamentalsRoot module: Project and Agility Management FundamentalsSemester: 3 Course code: PMF3ILV Contact hours per week: 2 ECTS: 3Course Content:- Project typology
- Project driven organizations as a special form of agility management
- Project assignment (scope, objectives, non-objectives, deliverables/key results)
- Project planning (phases, work breakdown structure)
- Process management: Project start, -coordination, -controlling, -conclusion
- Project governance (project structure, project management roles, project meetings)
- Risiks and limitations of project driven governance
- Application of project management methods to a case study
Course outcome:Upon completion of this course students are able to:
- explain key facts, including terms, concepts, principles, life cycle phases and components of project management
- apply governance structures to a project and implement a project reporting schedule
- differentiate process management stages and organize related responsibilities,
- evaluate risks related to government structures and roles in agile management teams
- implement risk management procedures in projects
- perform a presentation for a fictive project contractor
Macroeconomics and Economic Policy Macroeconomics 3 3 Macroeconomics
Module: Macroeconomics and Economic PolicyRoot module: Macroeconomics and Economic PolicySemester: 3 Course code: B_MAC3ILV Contact hours per week: 3 ECTS: 3Course Content:- Macroeconomic goals and magic square
- indicators (real and nominal GDP, business cycle, CPI/inflation, unemployment/Okun’s Law)
- The short run
- Goods market
- Financial markets
- IS-LM model
- Fiscal and monetary policy in the short run - The medium run
- Labor market
- AS-AD model
- Inflation and unemployment (Phillipscurve)
- Fiscal and monetary policy in the medium run
Course outcome:Upon completion of this course students are able to:
- identify determinants of economic growth over time,
- explain the circular flow model and recognise the phases of the business cycle,
- explain and analyse determinants of goods and financial markets at the aggregate level,
- calculate, collect and interpret data on GDP, inflation and unemployment,
- analyse the effects of fiscal and monetary policies for the economy,
- apply economic models to understand current and past macroeconomic trends and recognise appropriate macroeconomic policies.
Current Issues in Economic Policy 1 3 Current Issues in Economic Policy
Module: Macroeconomics and Economic PolicyRoot module: Macroeconomics and Economic PolicySemester: 3 Course code: CIEP3SE Contact hours per week: 1 ECTS: 3Course Content:- Scientific research paper (RP) Structure
- Selected research methods in economics
- Information retrieval in economics: databases and search strategies
- Selected models of argumentation style in business and economics (e.g. Toulmin argumentation model)
Course outcome:Upon completion of this course students are able to:
- Differentiate primary, secondary and tertiary sources in economics,
- Summarize, paraphrase, and quote effectively from primary, secondary and tertiary sources in economics,
- Apply different types of literature review strategies in the field of economics,
- Criticise text content, rhetorical structure, and authors’ purposes from articles with focus on economics,
- Analyse the key methods related to conceptualizing and writing academic publications,
- Produce a seminar paper.
Strategy and Marketing Marketing 2 3 Marketing
Module: Strategy and MarketingRoot module: Strategy and MarketingSemester: 3 Course code: MKT3ILV Contact hours per week: 2 ECTS: 3Course Content:- Definition of marketing / in the context of business administration
- The marketing concept in exchange with customer needs and expectations
- Market segmentation
- Purchase decision process
- Product development process
- Marketing channels
- Marketing communication
- Princing Policies
Course outcome:Upon completion of this course students are able to:
- explain key marketing terms (e.g. market volume, market share…)
- compare marketing channels with regard to marketing communication activities
- apply the concept of the marketing mix to a business case
- analyse markets and select target markets based on market segments
- differentiate purchase decision based on buyer typologies
- examine regional pricing policies of multinational companies
Marketing Research 1 3 Marketing Research
Module: Strategy and MarketingRoot module: Strategy and MarketingSemester: 3 Course code: MKR3ILV Contact hours per week: 1 ECTS: 3Course Content:- Marketing research process
- Marketing research problem and research proposal
- Applied marketing research tools
- Management of marketing research projects
- Reporting of marketing research projects
Course outcome:Upon completion of this course students are able to:
- apply marketing research methods considering the essential principles and concepts of marketing research
- produce a research proposal for a market research problem
- apply marketing research tools
- generate a marketing research report
- present results of the marketing research report to the client
Course SWS ECTS Corporate Communication I Principles of Integrated Business Communication 2 4 Principles of Integrated Business Communication
Module: Corporate Communication IRoot module: Corporate Communication ISemester: 4 Course code: PIBC4ILV Contact hours per week: 2 ECTS: 4Course Content:- Overview of Integrated Business Communication
- Integration of business communication objectives, actions and means
- The Integrated Business Communications Process and Consumer Behaviour
- Ethics of Integrated Business Communications
- Investor relations and public affairs
Course outcome:Upon completion of this course students are able to:
- explain the individual components of integrated corporate communication
- analyse communication objectives, actions and means
- differentiate ethics of integrated business communications with regard to investor relations and public affairs
- plan the communication process with regard to consumer behaviour
- generate a stakeholder analysis with emphasis on the media environment
Case Study in Corporate Communication and Media Lab 3 5 Case Study in Corporate Communication and Media Lab
Module: Corporate Communication IRoot module: Corporate Communication ISemester: 4 Course code: CSCC4WK Contact hours per week: 3 ECTS: 5Course Content:- Corporate communication's multi-disciplinary perspectives
- Case Simulation: Communication Management Goals and Objectives
- Human Communication Disciplines of Corporate Communication
- Influences on Corporate Communication and the Media Environment
Course outcome:Upon completion of this course students are able to:
- classify influences on corporate communication from the media environment
- analyse key questions, assumptions, problem areas and potential contributions of human communication disciplines tied to matters of corporate communication
- examine effects of executed communication activities
- develop communication strategies
- develop textual, audio and video elements for a corporate communication campaign.
International Project Management I Advanced Project Management 2 4 Advanced Project Management
Module: International Project Management IRoot module: International Project Management ISemester: 4 Course code: APM4VO Contact hours per week: 2 ECTS: 4Course Content:- Management functions in a project environment
- Project proposal developmen t
- Project evaluation process
- Standard project plans, checklists and action chart in a project management process
- Conflict line organisation /project organisation
- Tasks, methods and responsibilities in a project management process
- Communication structure in projects
Course outcome:Upon completion of this course students are able to:
- summarize human, motivational and organizational issues in a project environment,
- apply controlling methods for project evaluation,
- generate a project charter and project communication structures.
Project Financing and Managing International Projects 3 5 Project Financing and Managing International Projects
Module: International Project Management IRoot module: International Project Management ISemester: 4 Course code: PFMIP4ILV Contact hours per week: 3 ECTS: 5Course Content:- Principles of financial planning, cost accounting and liquidity of international projects
- Relationship of projects, processes and investments
- Investment life cycle and project chains
- Feasibility studies
- Structure and content of a business case analysis
- Investment analysis and controlling
- Process of drafting business cases
- Selected aspects of international projects:
- Intercultural aspects of transnational project collaboration
- Harmonization of technology when processing international aspects
- Virtual projects, - Financial planning of EU projects
- Financial control for EU projects and audits - Coordination tasks when planning and executing a project
Course outcome:Upon completion of this course students are able to:
- explain the characteristics of different international project types
- classify the critical financial requirements as basis for budget planning in a project
- examine existing business project case for investments
- evaluate financial plans of company and EU projects
- develop a financial plan as part of a project business case
Bachelor Seminar I Bachelor Seminar I 1 3 Bachelor Seminar I
Module: Bachelor Seminar IRoot module: Bachelor Seminar ISemester: 4 Course code: BSI4BASE Contact hours per week: 1 ECTS: 3Course Content:- Scope of research proposal for Bachelor paper
- Content and structure of research proposal
- Development of research proposal for the final Bachelor paper
- Main issues and challenges of proposal writing
Course outcome:Upon completion of this course students are able to:
- implement search strategies for academic literature,
- review literature based on quality criteriy and academic rankings in business an management,
- choose a topic, identify research gaps, formulate research questions and objectives, and outlining the contribution of the planned study,
- structure the proposal and writing it up according to style conventions and IMC guidelines
Current Issues in Business Administration Current Issues in Business Administration 1 4 Current Issues in Business Administration
Module: Current Issues in Business AdministrationRoot module: Current Issues in Business AdministrationSemester: 4 Course code: CIBA4SE Contact hours per week: 1 ECTS: 4Course Content:- Literature Review strategies in the field of business administration
- Scientific Research Paper (RP) Structure
- Selected business research methods
- Information retrieval in Business research: databases and search strategies
- Selected models of argumentation style in business research (e.g. Toulmin argumentation model)
Course outcome:At the end of this course students are able to:
- summarize, paraphrase, and quote effectively from primary, secondary and tertiary sources in business administration,
- Apply different types of literature review strategies in the field of business administration,
- differentiate primary, secondary and tertiary sources in business administration,
- criticise text content, rhetorical structure, and authors’ purposes from business research articles,
- analyse the key methods related to conceptualizing and writing academic publications,
- produce a seminar paper based on the structure of a scientific paper (Title Page, Table of Contents, Introduction, Main Section, Conclusion, References).
Digital Transformation I Digital Transformation I 2 5 Digital Transformation I
Module: Digital Transformation IRoot module: Digital Transformation ISemester: 4 Course code: DTI4ILV Contact hours per week: 2 ECTS: 5Course Content:- Part 1: Innovation and business development in the digital economy
- Part 2: Digital technologies applications and the market
- Part 3: Digital transformation and sustainable business development
- Part 4: Field study with international perspective: Digital transformation
Course outcome:At the end of this course students are able to:
- analyse how classical theories of organisation and management apply to the digital firm,
- analyse companies that operate with digital business models and markets that are affected by digitalization in cases,
- draft realisable business solutions to digital business transformations
- evaluate digital innovation strategies,
- paraphrase theories of digital transformation and evaluate them based on real case studies.
Course SWS ECTS Practical Training Practical Training 0 28 Practical Training
Module: Practical TrainingRoot module: Practical TrainingSemester: 5 Course code: PTS5BOPR Contact hours per week: 0 ECTS: 28Course Content:Practical application of theory in the professional fieldPractical Training Coaching Seminar 1 2 Practical Training Coaching Seminar
Module: Practical TrainingRoot module: Practical TrainingSemester: 5 Course code: PTCS5SE Contact hours per week: 1 ECTS: 2Course Content:- Supervision during the practical training through coordinator
- Preparing progress reports
- Preparing final reports
- Critical reflection on the practical training
Course outcome:Upon completion of this course students are able to:
- implement knowledge and know-how from previous semesters 1-3 in an organisational setting,
- document results using the company as an example to explain specific tasks that were implemented during the internship,
- present their experiences to a public audience at an IMC fair using visual presentation techniques.
Course SWS ECTS Corporate Communication II Communication Controlling and Evaluation 1 2 Communication Controlling and Evaluation
Module: Corporate Communication IIRoot module: Corporate Communication IISemester: 6 Course code: CCE6ILV Contact hours per week: 1 ECTS: 2Course Content:- Strategies and instruments of communication controlling
- Analysis of key performance indicators and reporting
- Stakeholder management and communication controlling
Course outcome:Upon completion of this course students are able to:
- explain tools and instruments for communication controlling,
- analyse planned communication measures with focus on cost/benefit,
- explain the steps in drawing up a monitoring and evaluation plan,
- differentiate between conventional and participatory monitoring and evaluation,
- evaluate communication actions with focus on cost/benefit.
Crisis Communications and Issue Management 1 2 Crisis Communications and Issue Management
Module: Corporate Communication IIRoot module: Corporate Communication IISemester: 6 Course code: CCIM6ILV Contact hours per week: 1 ECTS: 2Course Content:- Crisis as functions of public relations
- Crisis and Issue management plan
- Crisis communication principles
- Crisis communication in social media
Course outcome:Upon completion of this course students are able to:
- explain crisis as functions of public relations,
- differentiate management actions of a crisis management plan,
- apply crisis communication principles,
- plan postings in social media for a crisis situation.
Digital Communication and Social Media 2 5 Digital Communication and Social Media
Module: Corporate Communication IIRoot module: Corporate Communication IISemester: 6 Course code: DCSM6WK Contact hours per week: 2 ECTS: 5Course Content:- Digital communication strategy planning
- Multichannel communication management
- Social media management and public relations
- Social media measurement and ROI of digital communication
- Programmatic and behavioral targeting
Course outcome:Upon completion of this course students are able to:
- compare social media management activities
- apply montoring and evaluation tools for communication controlling
- differentiate stages of social media campaigns
- plan a digital communication strategy
International Project Management II Case Study in Project Management 2 4 Case Study in Project Management
Module: International Project Management IIRoot module: International Project Management IISemester: 6 Course code: CSPM6WK Contact hours per week: 2 ECTS: 4Course Content:- System theory/systemic management
- Continuous changes and crises (discontinuous changes) in projects
- Roles in projects
- Project culture (principles of project culture, provisions to adapt the project culture, intercultural aspects and diversity in projects)
Course outcome:Upon completion of this workshop students are able to:
- summarize the benefits and limitations of systemic management
- differentiate project stages and consequences for the organizational design of tasks in a company
- generate solutions for coping with continuous changes in projects and for project crises
- create simulated roles in projects to reflect on behaviour in systems
- judge individuals on given tasks and time allocation
- develop team strucures and feedback procedures in study projects
Reporting and the Project-oriented Organisation 2 5 Reporting and the Project-oriented Organisation
Module: International Project Management IIRoot module: International Project Management IISemester: 6 Course code: RPOO6ILV Contact hours per week: 2 ECTS: 5Course Content:- Structures and cultures of project-oriented companies/organisations
- Models to evaluate the capability maturity of project-oriented companies
- Project portfolio management
- Quality management in projects
- Decision-making structures in project-oriented companies (investments, project proposal, design of project portfolio)
- Methods and processes of reporting in project-oriented companies
Course outcome:Upon completion of this course students are able to:
- classify the structure and culture of project-oriented companies
- plan decision-making structures for project-oriented companies
- implement tools for reporting on investments, project proposals and the project portfolio
- create reports on project portfolios
- perform quality management in projects following given criteria
Digital Transformation II Digital Transformation II 2 2 Digital Transformation II
Module: Digital Transformation IIRoot module: Digital Transformation IISemester: 6 Course code: DTII6WK Contact hours per week: 2 ECTS: 2Course Content:- Business model history and significance
- Business model canvas development and refinement
- Customer development process
- Lean start up methodology
- Financial implementation of digital business models
Course outcome:At the end of this module students are able to:
- explain the importance of digital business models to value creation and new venture success in today's economy,
- implement digital business model frameworks,
- analyse business models used by actual ventures,
- draft a business model for a digital business,
- present their business model to the class,
Bachelor Seminar II and Bachelor Paper Bachelor Seminar II and Bachelor Paper 1 8 Bachelor Seminar II and Bachelor Paper
Module: Bachelor Seminar II and Bachelor PaperRoot module: Bachelor Seminar II and Bachelor PaperSemester: 6 Course code: BSIIBP6BASE Contact hours per week: 1 ECTS: 8Course Content:- Composing the bachelor paper based on the research proposal
- Topic-focused literature review
- Revision of the main elements of data collection and analysis and their application to the Bachelor paper
- Application of content-related and formal academic requirements
- Preparation for the “defensio” of the Bachelor paper.
Course outcome:Upon completion of this course students are able to:
- independently write an academic paper in accordance with content-related and formal academic requirements.
Bachelor Exam 0 2 Bachelor Exam
Module: Bachelor Seminar II and Bachelor PaperRoot module: Bachelor Seminar II and Bachelor PaperSemester: 6 Course code: BE6AP Contact hours per week: 0 ECTS: 2Course Content:- Presentation of bachelor paper
- Oral examination on the bachelor paper (in accordance with section 16 Fachhochschul-Studiengesetz [University of Applied Sciences Studies Act]), and the
- links to related subjects on the curriculum (in accordance with section 16 University of Applied Sciences Studies Act)
Course outcome:Upon completion of this course students are able to:
- present their bachelor paper and the question they addressed in a manner appropriate to the target audience, and defend the paper before an expert committee,
- outline the significance of the findings for professional practice and research, and present supporting arguments and
- answer follow-up questions on degree-programme subjects and the links between them, and justify their answers.
Besonderheiten
Warum sollten Sie sich für das Bachelor-Studium Business Administration in Krems entscheiden?
Nächster Halt: Karriere mit internationalen Perspektiven
Betriebswirtschaft, Volkswirtschaft und die Vermittlung von Führungsqualitäten – das sind die Grundpfeiler unseres Bachelor-Studiengangs. Eine internationale Ausrichtung ist uns dabei besonders wichtig: Wir statten Sie mit den nötigen Werkzeugen aus, um international erfolgreich zu handeln.
Zusätzlich dazu sind drei Schwerpunkte im Studium verankert: International Project Management, Corporate Communications und Digital Transformation. Im Laufe des Studiums entwickeln Sie in allen drei Bereichen fundierte Kompetenzen – so können Sie später am Arbeitsmarkt mit einem attraktiven Gesamtpaket punkten.
Sammeln Sie Erfahrungen aus aller Welt
Die Bereitschaft zur Mobilität und Offenheit in Bezug auf kulturelle Vielfalt zählen zu den wichtigsten Eigenschaften in der heutigen Arbeitswelt. Unsere Fachhochschule teilt diese Werte: Sie studieren mit Kolleginnen und Kollegen aus aller Welt und schulen so von Anfang an Ihre interkulturellen Fähigkeiten.
Im 3. Semester haben Sie außerdem die Möglichkeit, an einer unserer mehr als 140 Partner-Universitäten zu studieren – eine Erfahrung, die Sie nicht so schnell vergessen werden. Das Praktikumssemester ist ein weiteres Kernelement unserer Bachelor-Studiengänge: 22 Wochen verbringen Sie in einer Organisation im Ausland und sammeln dort erste Berufserfahrungen.
Raum für Ihre Visionen
Wir wissen: Relevante Zertifizierungen können Ihre Chancen am Arbeitsmarkt stärken. Deswegen unterstützen wir Sie gerne bei der optimalen Vorbereitung. Beliebte Zertifizierungen: die international anerkannten Projektmanagement-Zertifizierungen von IPMA oder das Qualitätsmanagement-Zertifikat von Quality Austria.
Ein weiteres optionales Highlight, an dem bereits zahlreiche Business Administration Studierende teilgenommen haben: das IMC Founders Lab. Hier bekommen die Studierenden die Möglichkeit, eigene Geschäftsideen zu entwickeln und den ersten Schritt in Richtung Selbstständigkeit zu setzen.
Newsletter & Infomaterial
Zusätzliche Informationen gefällig? Abonnieren Sie Ihren personalisierten Newsletter oder bestellen Sie Broschüren über unsere Studiengänge direkt zu sich nach Hause.
Jetzt zusätzliche Informationen anfordernKompetenzbereiche
Nach Abschluss dieses Bachelor-Studiums verfügen Sie neben fundierten fachlichen und wissenschaftlichen Fähigkeiten auch über eine hohe soziale Kompetenz.
Im Bachelor-Studium entwickeln Sie fundierte Basiskompetenzen auf dem Gebiet der Betriebswirtschaft, Volkswirtschaft und Rechtswissenschaft.
Als zentrale Grundkompetenz verstehen Sie die komplexen Funktionsweisen von Organisationen und das Zusammenspiel der einzelnen Abteilungen. Sie wissen um die Bedeutung einer nachhaltigen Unternehmenskultur und setzen sich dafür ein, diese auch in Ihrem Unternehmen zu stärken.
Im Studium machen Sie sich unter anderem mit folgenden betriebswirtschaftlichen Disziplinen vertraut:
- Rechnungswesen und Finanzierung: Sie können Aufgaben aus den Bereichen Buchhaltung, Bilanzierung und Controlling übernehmen. Außerdem sind Sie mit unterschiedlichen Finanzierungs- und Budgetierungsinstrumenten vertraut und können diese optimal einsetzen.
- Marketing: Im Studium beschäftigen Sie sich mit den grundlegenden Marketing-Modellen. Neben den klassischen Methoden liegt Ihr Fokus auf internationalem Marketing und Marktforschung.
- Personalwesen, Logistik und Organisationsentwicklung: Sie machen sich mit den Aufgaben des Personalwesens vertraut und lernen, auf interkulturelle Unterschiede einzugehen. Außerdem erhalten Sie einen Überblick über den Bereich Logistik und Beschaffung und lernen, wie Sie den Aspekt der Qualitätssicherung in Ihrer Arbeitsweise verankern können. Aufgrund Ihres breiten unternehmerischen Basiswissens können Sie sich außerdem an der Erstellung von Businessplänen beteiligen.
Mikro- und Makroökonomie sind feste Bestandteile des Studienplans. Am Ende Ihres Studiums verstehen Sie daher die großen, weltpolitischen Zusammenhänge und können darauf aufbauend Entscheidungen für Ihre Organisation ableiten.
Darüber hinaus verschaffen Sie sich im Studium einen ersten Überblick über die verschiedenen Bereiche der Rechtswissenschaften. Öffentliches Recht, Privatrecht und Wirtschaftsrecht werden dabei ebenso zum Thema wie europäisches und internationales Recht. Das Ziel: eine erleichterte Kommunikation mit Vertreterinnen und Vertretern der Rechtsberufe.
Die Auseinandersetzung mit forschungsorientierten Problemstellungen stellt einen wichtigen Aspekt eines Hochschulstudiums dar. Deswegen vermitteln wir Ihnen die wissenschaftlichen Kompetenzen, um Forschungsprozesse nachvollziehen und erfolgreich mitgestalten zu können.
Diese Kenntnisse wenden Sie bereits in Ihrer Bachelor-Arbeit an.
Neben Ihren fachlichen Kompetenzen werden Sie in Ihrem Berufsalltag vor allem auch Ihre sozialen Fähigkeiten täglich einsetzen.
Deshalb legen wir besonderen Wert auf die sogenannten Soft Skills: In zahlreichen Gruppenarbeiten trainieren Sie Ihre Teamfähigkeit und lernen, mit Konflikten in der Gruppe umzugehen. Darüber hinaus vermitteln wir Ihnen Präsentationstechniken, bereiten Sie auf Leitungsfunktionen im Team vor und geben Ihnen Instrumente zur Konfliktlösung mit auf den Weg.
Ein besonderer Mehrwert des Studiums: Aufgrund des starken internationalen Fokus entwickeln Sie ausgeprägte interkulturelle Fähigkeiten. Sie lernen, mit unterschiedlichen Ansichten und Herangehensweisen besser umzugehen, und erkennen das Potenzial von Teams mit unterschiedlichen persönlichen und kulturellen Hintergründen. Kurz: Sie werden im Berufsleben mit Geschäftspartnerinnen und Geschäftspartnern aus verschiedenen Teilen der Welt kompetent agieren können.
Dieser Schwerpunkt vermittelt Ihnen fundierte Kompetenzen in der Unternehmens- und Medienkommunikation.
Im Unternehmen übernehmen Sie Verantwortung im Team und wirken bei der Entwicklung, Planung und Umsetzung von externen und internen Kommunikationsmaßnahmen mit. Ein wichtiger Grundstein dafür: Sie sind vertraut mit den grundlegenden Kommunikationsmodellen und nutzen digitale Plattformen und Social-Media-Kanäle gezielt und effizient.
Sie sind außerdem dazu in der Lage, konkrete Kommunikationsmaßnahmen eigenständig umzusetzen und zu analysieren. Im Fokus dabei: die zielgruppengerechte Aufbereitung und die (journalistische) Qualität der Inhalte.
Dieser Schwerpunkt macht Sie zur Expertin oder zum Experten in Sachen Projektmanagement: Die verschiedenen Projektarten kennen Sie bis ins Detail – und können so wichtige Schlussfolgerungen für das Projektmanagement ableiten und die eingesetzten Methoden, Prozesse und Arbeitspakete darauf abstimmen.
Die operative Planung und Durchführung von länderübergreifenden Projekten entspricht ebenso Ihrem Kompetenzprofil wie das Projektcontrolling.
Bei Bedarf können Sie Ihren Arbeitgeber dabei unterstützen, eine projektorientierte Arbeitsweise im Unternehmen zu fördern. Sie erkennen den Nutzen – aber vielleicht noch wichtiger auch die Grenzen – von Projektmanagement.
Karrierewege nach dem Bachelor-Studium Business Administration
Das Bachelor-Studium Business Administration öffnet zahlreiche Türen: Sie sind fit für Aufgaben im Schnittstellenbereich zwischen Management, Projektmanagement, Unternehmenskommunikation und digitaler Transformation. Durch die breite betriebswirtschaftliche Ausbildung sind Sie außerdem für Aufgaben zum Beispiel im Marketing oder Personalwesen qualifiziert.
Neben dem direkten Berufseinstieg können Sie sich auch für ein weiterführendes Master-Studium – egal ob Vollzeit oder berufsbegleitend – entscheiden.
An unserer Fachhochschule bieten sich zum Beispiel folgende Master-Studiengänge an:
- Management
- Marketing mit den Major Tracks in Tourism & Service Marketing, Fashion & Lifestyle Marketing und Retail & Shopper Marketing
- International Business and Economic Diplomacy
- Digital Business Innovation and Transformation
- Umwelt- und Nachhaltigkeitsmanagement
- Management von Gesundheitsunternehmen
Selbstverständlich steht Ihnen nach Ihrem Abschluss auch jedes andere betriebswirtschaftliche Master-Studium im In- oder Ausland offen.
- Mögliche Arbeitsfelder
- Assistant Corporate Communications
- Assistant Corporate Marketing
- Junior Communications Officer
- Junior Marketing Manager
- Junior Project Manager
- Corporate Affairs Trainee
- Junior Consultant
- Press Coordinator
- Junior Communications Specialist
- PR Assistant
- Assistenz der Presse- bzw. Kommunikationsabteilung
- Assistenz Human Resource Management
- Assistenz der Geschäftsführung
Es gibt viele Gründe, warum wir auf unsere Hochschule stolz sind. Finden Sie heraus, was uns besonders macht.
Was Krems besonders lebenswert macht? Lernen Sie Krems als Studierenden-Stadt kennen.
Von Studiumsorganisation bis Praktikums- und Berufsberatung. Informieren Sie sich über das Plus an Services.
Brauchen Sie Hilfe bei der Entscheidung fürs Studium? Unsere Studienberatung berät Sie gerne in einem persönlichen Gespräch.
Im Fokus: Business Administration
Klicken Sie sich durch die Videos des Studiengangs.
Lernen Sie unsere Fachhochschule von einer ganz neuen und persönlichen Seite virtuell kennen.
Unser Team
Lernen Sie das Kern-Team des Bachelor-Studiengangs Business Administration kennen.
Prof.(FH) Mag. Dr. Alexandra Kuhnle-Schadn
Studiengangsleitung Business Administration / Department of Business
Institut Betriebswirtschaft und Management
- Buchführung und Bilanzierung, Kostenrechnung
- Unternehmensfinanzierung für KMU, Finanzierungsleasing
- Finanzmathematik
- Business AdministrationBachelor of Arts in Business / Vollzeit
- UnternehmensführungBachelor of Arts in Business / Vollzeit
-
Open Innovation (OI) & KMU - Explorative Bedarfsermittlung für öffentliche Unterstützung bei OI-Ökosystemen, Makerspaces und im Crowdsourcing
Department of Business
-
UniLab - Von der Universität zum Arbeitsmarkt im 21. Jahrhundert: ein Schritt vorwärts in der Vermittlung von Praktikumsplätzen
Department of Business
Kuhnle, R., Kuhnle-Schadn, A., Stanzer, P. (2019): Leasing. Ein Baustein moderner Finanzierung. Wien: Linde.
Kuhnle-Schadn A., Röster T. (2017): Fallstudien zur Bilanzierung nach UGB. Wien: Linde.
Kuhnle-Schadn, A., Röster, T. (2014): Fallstudien zur Bilanzierung nach UGB. Wien: Linde.
Kuhnle-Schadn, A., Kuhnle, R. (2010): Bankgeschäfte nachgerechnet. Wien: Linde.
Kuhnle, R., Kuhnle-Schadn, A. (2005): Leasing - Ein Baustein moderner Finanzierung. Wien: Linde.
Kuhnle-Schadn, A. (2004): Eigentumswohnung versus Mietwohnung - Modell eines finanzmathematischen Vergleichs für Private. SWK, 79. Jahrgang(22): 987-997.
Prof.(FH) Mag. Dr. Alexandra Kuhnle-SchadnStudiengangsleitung Business Administration / Department of BusinessStudiengangsleitung Business Administration / Department of Business
Prof.(FH) Mag. Dr. Alexandra Kuhnle-Schadn
Kernkompetenzen
- Buchführung und Bilanzierung, Kostenrechnung
- Unternehmensfinanzierung für KMU, Finanzierungsleasing
- Finanzmathematik
Mag. (FH) Mag. Christine Bachner, MSc
Wissenschaftliche Mitarbeit / Department of Business
Institut Betriebswirtschaft und Management
- Business AdministrationBachelor of Arts in Business / Vollzeit
- Management von GesundheitsunternehmenMaster of Arts in Business / Berufsbegleitend
- Betriebswirtschaft für das GesundheitswesenBachelor of Arts in Business / Vollzeit
- Betriebswirtschaft für das GesundheitswesenBachelor of Arts in Business / Berufsbegleitend
-
Studie zum Schutz von Geschäftsgeheimnissen im Kontext der Data Economy
Department of Business
-
New World of Pay
Department of Business
-
Ressourceneffizienz: Kooperationsmodelle von Start-ups mit KMU/Familienunternehmen für nachhaltige Innovationen
Department of Business
-
Digitales Kompetenzmonitoring in Produktionsunternehmen
Projektleitung, Department of Business
-
Energiewende bottom up – Sozial innovative Handlungsansätze und neue AkteurInnen
Department of Business
-
Innovationen in Familienbetrieben: Kontextuelle Faktoren, Prozesse und Performance-Effekte
Department of Business
-
Nachhaltige Innovationen in der Hotellerie
Department of Business
-
Corporate Social Responsibility (CSR) und Innovationsmanagement
Department of Business
Teufer, B., Grabner-Kräuter, S., Bachner, C. (2021): Criteria for assessing the effect of alternative consumer networks on sustainability: a multi-stage, mixed-methods study. In erscp2021 (Hrsg.), 20th EUROPEAN ROUNDTABLE ON SUSTAINABLE CONSUMPTION AND PRODUCTION. Graz: erscp2021.
Altenburger, R., Bachner, C. (2020): Integrierte nachhaltige Unternehmensführung von Familienunternehmen. In Butzer-Strothmann, K., Ahlers, F. (Hrsg.), Integrierte nachhaltige Unternehmensführung (107-124). Berlin: Springer.
Doi: https://doi.org/10.1007/978-3-662-61168-5Frank, F., Kessler, A., Bachner, C., Fuetsch, E., Suess-Reyes, J. (2019): Principles for innovation management in family firms: An analysis of long-term successful good practices with a practitioner validation of the principles. Journal of Family Business Management, 9(3): 319-348.
Doi: https://doi.org/10.1108/JFBM-09-2018-0049Bachner, C., Altenburger, R. (2018): Die Unternehmerfamilie als Wegbereiter in einer konservativen Branche. In Altenburger, R., Frank, H., Kessler, A. (Hrsg.), Innovation in Familienunternehmen. Good Practice-Fallanalysen aus Niederösterreich (97-123). Wien: Facultas.
Bachner, C. (2018): Innovation aus Tradition und Verantwortung in einem Familienunternehmen der neunten Generation. In Altenburger, R., Frank, H., Kessler, A. (Hrsg.), Innovation in Familienunternehmen. Good Practice-Fallanalysen aus Niederösterreich (156-19). Wien: Facultas.
Bachner, C. (2018): Supplier Engagement in the Sustainable Innovation Process: A Qualitative Analysis of Austrian SMEs. In Altenburger, R. (Hrsg.), Innovation Management and Corporate Social Responsibility. CSR, Sustainability, Ethics & Governance (335-345). Cham: Springer.
Doi: https://doi.org/10.1007/978-3-319-93629-1_19
Mag. (FH) Mag. Christine Bachner, MScWissenschaftliche Mitarbeit / Department of BusinessDr. Claudia Dolezal, PhD, MSc, PGCert, PGCert, BA
Professorin Department of Business
Institut Tourismus, Wein Business und Marketing
- Nachhaltige Entwicklung im Tourismus und die United Nations Sustainable Development Goals
- Tourismus und sozialer Wandel
- Destinationsentwicklung und Destinationsmanagement
- MarketingMaster of Arts in Business / Vollzeit
- Tourism and Leisure ManagementBachelor of Arts in Business / Vollzeit
- Tourism and Leisure ManagementBachelor of Arts in Business / Berufsbegleitend
- Business AdministrationBachelor of Arts in Business / Vollzeit
- Tourism and Leisure Management in BakuVollzeit
- Tourism and Leisure Management in TashkentBachelor of Arts in Business / Vollzeit
-
Nachhaltigkeit aus Sicht der WeinkonsumentInnen
Department of Business
-
WBL4JOB
Projektleitung, Department of Business
Dolezal, C., Novelli, M. (2020): Power in community-based tourism: empowerment and partnership in Bali. Journal of Sustainable Tourism.
Doi: https://doi.org/10.1080/09669582.2020.1838527Dolezal, C., Miezelyte, D. (2020): Volunteer Tourists and the SDGs in Bali: Agents of Development or Redundant Holiday-Makers?. Austrian Journal for South-East Asian Studies, 13(1): 117-124.
Doi: https://doi.org/10.14764/10.ASEAS-0028Trupp, A., Dolezal, C. (2020): Tourism and the Sustainable Development Goals in Southeast Asia. Austrian Journal of South-East Asian Studies, 13(1): 1-16.
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Doi: https://doi.org/10.14764/10.ASEAS-4.1-7
Dr. Claudia Dolezal, PhD, MSc, PGCert, PGCert, BAProfessorin Department of BusinessProf.(FH) Klaus Kotek, MBA
Professor Department of Business
Institut Internationaler Handel und Nachhaltige Wirtschaft
- Internationale Versicherungswirtschaft und Finanzmanagement
- Internationales Marketing und Brand Management
- CSR und Nachhaltigkeit
- Business AdministrationBachelor of Arts in Business / Vollzeit
- International Wine BusinessBachelor of Arts in Business / Vollzeit
- Export-oriented ManagementBachelor of Arts in Business / Vollzeit
- Tourism and Leisure Management in BakuVollzeit
- Financial Management (MSc)Master of Science / Berufsbegleitend
- International Business and Economic DiplomacyMaster of Arts in Business / Berufsbegleitend
-
Digital Innovation Hub OST (DIHOST)
Department of Business
Schwand, C., Kotek, K. (2019): Die Untersuchung des Informationsbedarfs, gesellschaftlicher Entwicklungen und neuer Werbeformen - Auswirkungen von Google Trends auf die Werbewirtschaft. In Heinemann, S. (Hrsg.), Werbegeschichten - Markenkommunikation zwischen Tradition und Innovation. Europäische Kulturen in der Wirtschaftskommunikation (307-326). Wiesbaden: Springer VS.
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Schwand, C., Berger, C., Hartbach, S., Kleiss, D., Kotek, K., Kormann, G., Schachner, M., & Neuherz, C. (2011): Grundelemente der Verkaufsraumgestaltung: Die Suche nach dem Stern. In FH Campus Wien (Hrsg.), Tagungsband 5. Forschungsforum der österreichischen Fachhochschulen, 27.-28. April 2011 (-). Wien: FFH.
Kormann, G., Schuneritsch, W., Bartz, M., Kotek, K., Schwand, C. (2011): Risikoadjustierte Entscheidungsmodelle im Servicebereich - ein Mythos trifft auf Best Practice. In FH Campus Wien (Hrsg.), Tagungsband 5. Forschungsforum der österreichischen Fachhochschulen, 27.-28. April 2011 (-). Wien: FFH.
Prof.(FH) Klaus Kotek, MBAProfessor Department of BusinessProf.(FH) Denise Kleiss, MSc., MBA, B.A.
Professorin Department of Business
Institut Internationaler Handel und Nachhaltige Wirtschaft
- Personalmanagement
- Tourismusmanagement
- Personalmanagement
- Business AdministrationBachelor of Arts in Business / Vollzeit
- Tourism and Leisure ManagementBachelor of Arts in Business / Vollzeit
- Tourism and Leisure ManagementBachelor of Arts in Business / Berufsbegleitend
- Export-oriented ManagementBachelor of Arts in Business / Vollzeit
- InformaticsBachelor of Science in Engineering / Vollzeit
-
Enterprise 4.0 – Erfolg im digitalen Zeitalter
Department of Business
Kleiss, D.F., Waiguny, M.K.J. (2021): Sustainability and Diversity Labels in Job Ads and Their Effect on Employer Brands. In Waiguny M.K.J, Rosengreen S. (Hrsg.), Advances in Advertising Research (Vol. XI) Designing and Communicating Experience (255-272). Wiesbaden: Springer.
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Schwand, C., Berger, C., Hartbach, S., Kleiss, D., Kotek, K., Kormann, G., Schachner, M., & Neuherz, C. (2011): Grundelemente der Verkaufsraumgestaltung: Die Suche nach dem Stern. In FH Campus Wien (Hrsg.), Tagungsband 5. Forschungsforum der österreichischen Fachhochschulen, 27.-28. April 2011 (-). Wien: FFH.
Prof.(FH) Denise Kleiss, MSc., MBA, B.A.Professorin Department of BusinessDr. Anna Fornalska-Skurczynska
Professorin Department of Business
Institut Internationaler Handel und Nachhaltige Wirtschaft
- Business AdministrationBachelor of Arts in Business / Vollzeit
- Tourism and Leisure ManagementBachelor of Arts in Business / Berufsbegleitend
- Export-oriented ManagementBachelor of Arts in Business / Vollzeit
- Export-oriented Management in TashkentBachelor of Arts in Business / Vollzeit
- International Wine BusinessBachelor of Arts in Business / Vollzeit
- International Business and Economic DiplomacyMaster of Arts in Business / Berufsbegleitend
- International Business and Export Management in VentspilsMaster of Arts in Business / Vollzeit
Adamska-Mieruszewska, J.,Mrzygłód, U., Suchanek, M., Fornalska-Skurczyńska, A. (2021): KEEP IT SIMPLE. THE IMPACT OF LANGUAGE ON CROWDFUNDING SUCCESS. Journal of Scientific Papers ECONOMICS & SOCIOLOGY, 14(1): 130-144.
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Fornalska-Skurczynska, A., Skurczynski, A. (ed.) (2016): Introduction to International Trade. Gdansk: Gdansk University Press.
Fornalska-Skurczynska, A. (2015): How to effectively support export activity. Oeconomia Copernicana, 6(3): 61-67.
Doi: https://doi.org/10.12775/OeC.2015.021
Dr. Anna Fornalska-SkurczynskaProfessorin Department of BusinessDr. Tarek Eltayeb
Professor Department of Business
Institut Internationaler Handel und Nachhaltige Wirtschaft
- Business AdministrationBachelor of Arts in Business / Vollzeit
- Export-oriented ManagementBachelor of Arts in Business / Vollzeit
- ManagementMaster of Arts in Business / Berufsbegleitend
- International Business and Economic DiplomacyMaster of Arts in Business / Berufsbegleitend
Dr. Tarek EltayebProfessor Department of BusinessProf.(FH) Mag. Michael Reiner
Professor Department of Business
Institut Digitalisierung und Informatik
- Softwareapplikation, Datenbankdesign -planung und Informations- und Kommunikationstechnologien
- Virtual reality & Augmented reality und Web 2.0
- Digitalisierung, Innovationsmanagement und Entrepreneurship
- Business AdministrationBachelor of Arts in Business / Vollzeit
- UnternehmensführungBachelor of Arts in Business / Vollzeit
- UnternehmensführungBachelor of Arts in Business / Berufsbegleitend
-
NOEDIKOM
Projektleitung, Department of Business
-
VRWalk
Projektleitung, Department of Business
-
Museumspädagogik und Augmented Reality: Anerkennung von Museen als Bildungsräume
Department of Business
-
Digital Innovation Hub OST (DIHOST)
Department of Business
-
Mixed Reality Based Collaboration for Industry (MRBC4i)
Department of Business
-
Scan2VR
Projektleitung, Department of Business
-
Haus der Digitalisierung Niederösterreich - Knoten Krems
Projektleitung, Department of Business
-
Enterprise 4.0 – Erfolg im digitalen Zeitalter
Department of Business
-
VR für KMU
Projektleitung, Department of Business
-
Corporate Social Responsibility (CSR) und Innovationsmanagement
Department of Business
-
Verbesserung des Geschäftsprozessmanagements in Hochschuleinrichtungen
Projektleitung, Department of Business
-
dEUcert – Dissemination des Europäischen Zertifizierungsschema ECQA
Projektleitung, Department of Business
-
EUCert – European Certificates Innovative Online Training Campus. Weitere Entwicklungen einer Online Lernplattform aufgrund der Erkenntnisse des EQN Projekts
Projektleitung, Department of Business
Yilmaz, M., Clarke, P., Messnarz, R., Reiner, M. (Hrsg.). (2021): Systems, Software and Service Process Improvement. Krems: Springer.
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Doi: https://doi.org/10.1007/978-3-642-22206-1_24Messnarz, R., Ekert, D., Reiner, M., O`Suillebhain, G. (2008): Human resources based improvement strategies - the learning factor. EuroSPI, 13(4): 355-362.
Doi: https://doi.org/10.1002/spip.397
Prof.(FH) Mag. Michael ReinerProfessor Department of BusinessBirgit Teufer, MA
Wissenschaftliche Mitarbeit / PhD Student Department of Business
Institut Betriebswirtschaft und Management
- Business AdministrationBachelor of Arts in Business / Vollzeit
- International Business and Economic DiplomacyMaster of Arts in Business / Berufsbegleitend
-
Sondierungsstudie zur Unterstützung der Entwicklung eines Leitfadens für Forscher/innen hinsichtlich der Nutzung und Entwicklung von Normen in Forschungsprojekten
Department of Business
-
Open Innovation (OI) & KMU - Explorative Bedarfsermittlung für öffentliche Unterstützung bei OI-Ökosystemen, Makerspaces und im Crowdsourcing
Department of Business
-
Einfluss alternativer Konsument*innennetzwerke auf nachhaltige Entwicklung und Regionalentwicklung
Projektleitung, Department of Business
Teufer, B., Grabner-Kräuter, S., Bachner, C. (2021): Criteria for assessing the effect of alternative consumer networks on sustainability: a multi-stage, mixed-methods study. In erscp2021 (Hrsg.), 20th EUROPEAN ROUNDTABLE ON SUSTAINABLE CONSUMPTION AND PRODUCTION. Graz: erscp2021.
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Birgit Teufer, MAWissenschaftliche Mitarbeit / PhD Student Department of BusinessDr.rer.pol. Tanja Ihden, B.Sc., M.A.
Studiengangsleitung / Transnationale Programme
Institut Betriebswirtschaft und Management
- Business AdministrationBachelor of Arts in Business / Vollzeit
- Tourism and Leisure Management in TashkentBachelor of Arts in Business / Vollzeit
- Export-oriented Management in TashkentBachelor of Arts in Business / Vollzeit
- Business Administration in HanoiBachelor of Arts in Business / Vollzeit
Ihden, T., Janßen, P. (2021): Szenarienbasierte Bayessche Netze zur Unterstützung juristischer Entscheidungen. Rechtswissenschaft, 12(1): 46-75.
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Dr.rer.pol. Tanja Ihden, B.Sc., M.A.Studiengangsleitung / Transnationale ProgrammeProf.(FH) Dipl.-Kfm. Stefan Baronowski, BA (Hons)
Professor Department of Business
Institut Betriebswirtschaft und Management
- Kostenrechnung, Controlling, Investition und Finanzierung
- Betriebswirtschaftslehre für das Gesundheitswesens, Wirtschaftlichkeitsanalysen im Gesundheitswesen
- Quantitative und qualitative Forschungsmethoden
- Business AdministrationBachelor of Arts in Business / Vollzeit
- Betriebswirtschaft für das GesundheitswesenBachelor of Arts in Business / Vollzeit
- Betriebswirtschaft für das GesundheitswesenBachelor of Arts in Business / Berufsbegleitend
- UnternehmensführungBachelor of Arts in Business / Vollzeit
- UnternehmensführungBachelor of Arts in Business / Berufsbegleitend
- Gesundheits- und KrankenpflegeBachelor of Science in Health Studies / Vollzeit
Radauer, A., Baronowski, S., Yeghyan, M., et al. (2022): Scoping study for supporting the development of a code of practice for researchers on standardisation : final report. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
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Prof.(FH) Dipl.-Kfm. Stefan Baronowski, BA (Hons)Professor Department of BusinessProf.(FH) Mag. Dr. Martin Waiguny
Akademischer Leiter
Kollegium
- Konsumentenverhalten im Umgang mit Medien. Produktplatzierungen, Unterhaltungswissenschaft, Gamification, Werbewirkung
- Kundenstrategie. Werbung und Werbepsychologie, Markt- und Informationsbasiertes Kundenmanagement, Kundenbeziehungsmanagement
- Quantitative und qualitative Forschungsmethoden
- Business AdministrationBachelor of Arts in Business / Vollzeit
- International Business and Economic DiplomacyMaster of Arts in Business / Berufsbegleitend
-
eMobSim - Elektromobilität im Alltag
Department of Business
-
Enterprise 4.0 – Erfolg im digitalen Zeitalter
Department of Business
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Prof.(FH) Mag. Dr. Martin WaigunyAkademischer Leiter
Zulassung & Aufnahme – die nächsten Schritte
Sie haben einen Studiengang gefunden, der perfekt zu Ihnen passt? Sehr gut – das Wichtigste ist damit schon geschafft. Informieren Sie sich jetzt über die nächsten Schritte. Wir haben alle relevanten Informationen für Sie zusammengefasst.
- 1
Zugangsvoraussetzungen
Wir informieren Sie gerne darüber, welche Voraussetzungen Sie für die Bewerbung mitbringen müssen.
- 2
Aufnahmeverfahren
Vorbereitung ist alles – lesen Sie nach, wie das Aufnahmeverfahren im Detail aussehen wird.
- 3
Termine und Fristen
Welche Termine müssen Sie für Ihre Online-Bewerbung im Auge behalten? Verschaffen Sie sich einen Überblick.
- 4
Online Bewerben
Sie haben sich für einen unserer Studiengänge entschieden? Zuerst einmal: Gratulation und vielen Dank für Ihr Vertrauen! Gerne führen wir Sie Schritt für Schritt durch Ihre Online-Bewerbung.
- 5
Studienrelevante Termine
Sie planen gerne voraus und möchten wissen, wann Ihr Studiengang startet? Hier werden Sie fündig!
Zugangsvoraussetzungen
Welche Zugangsvoraussetzungen gelten für unsere Bachelor-Studiengänge?
Ein Bachelor-Studium setzt voraus, dass Sie über eine allgemeine Hochschulreife – also über die Matura oder eine gleichwertige Qualifikation – verfügen. Falls Sie diese Voraussetzung nicht erfüllen, können Sie sich im Bereich Studieren ohne Matura darüber informieren, wie Sie sich trotzdem für einen unserer Bachelor-Studiengänge qualifizieren können.
Sie verfügen über ein ausländisches Zeugnis der allgemeinen Hochschulreife?
Wir prüfen die Gleichwertigkeit mit der allgemeinen Hochschulreife gemäß § 4 FHG (Fachhochschulgesetz) idgF, sobald die Online-Bewerbung vollständig abgeschlossen ist. Falls die Gleichwertigkeit nicht gegeben ist, erhalten Sie von uns alle Informationen über die nötigen Ergänzungsprüfungen.
Welchen Sprachnachweis benötigen Sie für unseren englischsprachigen Bachelor-Studiengang?
Wir werden Ihre Englischkenntnisse im Rahmen des Aufnahmegesprächs überprüfen. Gesonderte Zertifikate sind also nicht nötig.
Wichtig
Steht Ihnen der Präsenz- beziehungsweise Zivildienst noch bevor? Als männlicher Bewerber mit österreichischer Staatsbürgerschaft empfehlen wir Ihnen dringend, die Wehrpflicht noch vor dem Studium abzuleisten. So können Sie Ihr Studium ohne Unterbrechung durchführen und direkt nach dem Studium in das Berufsleben einsteigen.
Aufnahmeverfahren
Aufnahmegespräch
Wir möchten Sie gerne persönlich kennen lernen:
Im Rahmen der Online-Bewerbung ist ein Motivationsschreiben und ein kurzes Essay zu einem studiengangsrelevanten Thema zu verfassen. Vorgegebene Fragen zu Ihren Beweggründen, sowie die Anforderungen und Themenstellungen für Ihr Essay finden Sie in der Online-Bewerbung. Sie wählen eines der vorgeschlagenen Themen aus, führen eine Recherche durch um Ihren Wissenstand zu erweitern, setzen sich mit den Fragestellungen auseinander und bringen im Essay Ihren eigenen Standpunkt ein. Ihre Antworten sind in eigens dafür vorgesehene Eingabefelder einzutragen.
Für Ihr Aufnahmegespräch werden Ihr Motivationsschreiben und Ihr Essay als Grundlage herangezogen. Jede Bewerberin und jeder Bewerber erhält die Möglichkeit, sich in einem Einzelgespräch, das in der Regel mit dem Studiengangsleiter bzw. der Studiengangsleiterin geführt wird, vorzustellen. Neben dem persönlichen Kennenlernen werden Ihre Beweggründe für das Studium besprochen, das ausgewählte Thema und die Argumentation im Essay diskutiert, sowie die Relevanz dieses Themas für den Studiengang erörtert.
Das Aufnahmegespräch wird in der Unterrichtssprache des Studiengangs geführt und findet entweder online über Microsoft Teams oder Vorort statt.
Nach dem Aufnahmegespräch werden das Motivationsschreiben, der Essay und das Gespräch nach den inhaltlichen Aussagen, der Ausdruckskraft und der Argumentation bewertet.
Welche Aufnahmetermine gibt es?
Sie haben in der Regel die Wahl zwischen mehreren Aufnahmetagen, die mit Kontingenten hinterlegt sind. Im Zuge der Online-Bewerbung können Sie Ihren bevorzugten Termin auswählen. Um noch von der vollen Auswahl an Terminen profitieren zu können, empfehlen wir Ihnen, Ihre Bewerbung rechtzeitig durchzuführen.
Verschaffen Sie sich jetzt einen Überblick über die für Sie relevanten Termine:
Aufnahmegespräch
19.05.202225.05.202231.05.202202.06.202230.06.202204.07.2022Nachdem Sie Ihre Online Bewerbung erfolgreich abgeschlossen haben, wird Ihre Bewerbung auf Vollständigkeit und Richtigkeit geprüft. Sobald dieser Vorgang abgeschlossen ist, informieren wir Sie per E-Mail und bestätigen dabei auch den Aufnahmetermin.
Termine und Fristen
Ende der Bewerbungsfrist für EU StaatsbürgerInnen / Nachfrist | 15.04.2022 / 15.08.2022 |
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Ende der Bewerbungsfrist für Nicht-EU StaatsbürgerInnen | 15.04.2022 |
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Studienberatung
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